Mazda CX-5 2021 secara rasminya telah diperkenalkan di UK. Model kemaskini berkenaan menerima pelbagai ciri baharu termasuk penawaran enjin SkyActiv-G 2.5 liter buat pertama kali, serta turut ditawarkan dalam versi edisi istimewa CX-5 Kuro.

Kesemua 18 varian CX-5 pasaran UK tersebut kini menampilkan skrin paparan infotainmen lebar bersaiz 10.25-inci. Ia adalah ciri yang sama dengan CX-5 yang dikemaskini pada pasaran Amerika Syarikat Ogos tahun lalu. Skrin tersebut dibekalkan dengan pemproses yang lebih pantas, bersama fungsi Android Auto dan Apple CarPlay, serta servis-servis terhubung lain yang dioperasikan oleh Mazda Connect Commander, menampilkan penggunaan yang lebih mudah.

Skrin paparan baharu tersebut turut membolehkan aplikasi MyMazda App digunakan pada Mazda CX-5 2021 ini. Aplikasi berkenaan menawarkan fungsi seperti kunci jarak jauh, pencari kenderaan, pra-program jarak jauh untuk navigasi GPS, permintaan untuk menempah slot servis dan juga amaran keselamatan.

Model kemaskini baharu tersebut masih ditawarkan dengan pilihan enjin petrol atau diesel, dan juga pilihan kotak gear enam-kelajuan manual atau automatik. Dan buat pertama kali, model pasaran UK ini tampil dengan enjin petrol 2.5 liter SkyActiv-G berkuasa 194 PS sama seperti Mazda 6 yang diperkenalkan tahun lalu di sana.

Selain menghasilkan kuasa yang lebih besar, enjin ini juga menampilkan fungsi nyahaktif silinder sama seperti yang dipadankan pada enjin 2.0L SkyActiv-G versi manual. Menurut Mazda lagi, kalibrasi pada pedal pendikit telah dibuat semula untuk semua enjin, bagi memberikan respon dan kawalan yang lebih baik, seterusnya memperbaiki respon pada kotak gear enam-kelajuan automatik.

Bagi model istimewa Kuro Edition pula, ia hanya dihasilkan sebanyak 750 unit di mana kesemua dalam versi 2.0L SkyActiv-G, serta hanya hadir dalam warna Soul Red Crystal dan Polymetal Grey Metallic. Perincian khas diberikan pada model ini adalah rim 19-inci dan juga penutup cermin sisi dalam kemasan hitam.

Pada bahagian dalaman, ia diberikan ciri standard seperti tempat duduk pemandu larasan berkuasa, pemanas tempat duduk hadapan, upholsteri kulit sintetik/sued berwarna hitam yang lebih sporty, serta serlahan jahitan benang merah pada papan pemuka, roda stereng, pad lutut, sekeliling penukar gear, perehat tangan dan juga sekeliling panel pintu.

“Sejak pelancaran pertama CX-5 generasi baharu pada 2012, SUV ini telah menjadi model yang penting untuk pasaran UK. Ia sentiasa menjadi kereta yang sangat popular digemari kerana gaya, praktikaliti dan rupa yang dinamik, model generasi kedua hanya menambahbaik semua aspek tersebut dan terima kasih kepada kemaskini dan penghalusan yang berjaya, ia kekal berada di atas kelasnya,” kata pengarah urusan Mazda Motors UK, Jeremy Thomson.

“Sehingga kini, 490,849 unit telah dijual di Eropah dan lebih dari 3.1 juta secara global, menjadikan ia sebagai model paling laris Mazda. Di UK, CX-5 mewakili 26% jualan kereta baharu kami dan ia juga kereta yang menampilkan prestasi yang sangat konsisten dalam pasaran kereta terpakai,” tambahnya lagi.

GALERI: Mazda CX-5 Kuro Edition 2021

GALERI: Mazda CX-5 2021 pasaran UK