Honda City – hampir 13,000 unit telah dihantar kepada pelanggan hanya selepas sekitar 4 bulan dilancarkan

Honda City – hampir 13,000 unit telah dihantar kepada pelanggan hanya selepas sekitar 4 bulan dilancarkan

November tahun lalu, Honda Malaysia mengumumkan bahawa jumlah Honda City generasi kelima yang telah dihantar kepada pembeli sudah mencecah 5,100 unit, hanya sebulan setengah selepas ia dilancarkan secara rasmi. Dan selepas tiga bulan berada dalam pasaran, sekitar 7,900 unit City berkenaan telah pun selamat diterima pelanggan.

Menurut Honda Malaysia, sehingga akhir Februari lalu mereka sudahpun menyerahkan hampir 13,000 unit Honda City tersebut kepada pelanggan yang menempahnya. Sebagai perbandingan, Proton X50 yang dilancarkan sedikit lewat (tetapi masih dalam bulan yang sama) hanya berjaya disiapkan dan diserahkan kepada pelanggan dengan jumlah 8,141 unit sehingga akhir bulan lalu.

Honda City dalam versi petrol sepenuhnya ini dijual dalam tiga varian iaitu V,E dan S. Honda Malaysia masih belum memperincikan pecahan jualan setiap varian dalam data terbaharu ini, namun sebelum ini dilaporkan bahawa 54% pelanggan menempah City mereka dalam varian tertinggi V.

Honda City – hampir 13,000 unit telah dihantar kepada pelanggan hanya selepas sekitar 4 bulan dilancarkan

Honda Malaysia masih belum membuka mulut bila varian petrol hybrid City RS e:HEV akan mula dijual dalam pasaran tempatan. Model berkenaan telah diperkenalkan sekali ketika pelancaran model petrol tahun lalu, namun jualannya terpaksa ditunda sepatutnya pada Januari tahun ini kerana masalah produksi yang berlaku akibat pandemik Covid-19.

Kami difahamkan ia masih ditunda sehingga tarikh yang masih belum diketahui kerana berhadapan masalah seperti harga, namun ia mungkin dapat diselesaikan dalam sedikit masa lagi.

Honda City S, E dan V dibekalkan dengan enjin 1.5 liter DOHC i-VTEC berkuasa 121 PS dan tork maksima 145 Nm, digandingkan dengan kotak gear CVT automatik. Model paling asas City S dijual pada harga RM74,191, model pertengahan City dijual pada harga RM81,664, manakala model tertinggi City V pula dijual pada harga RM86,561. Semua harga yang dinyatakan ini adalah harga atas jalan tanpa insuran termasuk pengecualian cukai jualan yang kekal sehingga akhir Jun 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required