Hyundai Staria – imej teaser model gantian MPV besar Starex didedahkan dengan rupa jauh lebih futuristik

Hyundai Staria – imej <em>teaser</em> model gantian MPV besar Starex didedahkan dengan rupa jauh lebih futuristik

Model MPV besar Hyundai Starex terkini mungkin nampak berbeza dari versi awal, namun ia sebenarnya masih model yang sama selama 14-tahun dan telah diberikan berberapa versi facelift. Jadi, sudah tiba masanya Starex digantikan dengan model baharu, dan ini adalah imej teaser model gantian berkenaan diberi nama Hyundai Staria yang akan didedahkan sepenuhnya tidak lama lagi.

Model generasi baharu ini masih tampil sebagai sebuah MPV yang besar, namun ia nampaknya diberikan rupa yang jauh lebih futuristik. Hyundai menyifatkan rekaan Staria berkenaan sebagai memberikan “nilai produk berorentasikan masa depan dan kerekteristik rekaan yang diperkemas.”

Boleh anda lihat Staria tidak berbentuk bas mini seperti Starex, tetapi ia lebih nampak seperti kepala kereta api peluru. Pada bahagian hadapan, ia diberikan lampu nyalaan siang berbentuk jalur LED merentangi keseluruhan muka seakan mata super hero Jepun era 80’an, Gaban/Space Sherrif Gavan.

Hyundai Staria – imej <em>teaser</em> model gantian MPV besar Starex didedahkan dengan rupa jauh lebih futuristik

Gril utama yang juga direka besar pada bahagian bawah pula kelihatan seperti bersambung dengan lampu hadapan utama, menampilkan blok-blok LED yang disusun menegak.

Staria diberikan rupa yang minimalis pada bahagian sisi tanpa garisan-garisan yang kompleks. Ia tampil dengan cermin tingkap yang besar, permukaan badan yang rata, dan hanya menampilkan garisan pada sekeliling ruang roda. Rekaan pintu belakang yang dibuka secara gelangsar nampaknya masih dikekalkan pada MPV baharu ini.

Bahagian belakang Staria ini juga nampak sangat ringkas, hanya menampilkan sepasang lampu belakang LED menegak sepanjang setiap sisi pintu tailgate belakang.

Hyundai turut menayangkan berberapa bahagian dalaman MPV baharu ini. Elemen futuristik diteruskan pada bahagian kabin dengan papan pemuka menerima rekaan seakan Tucson generasi baharu – liang penghawa dingin yang nipis merentangi keseluruhan papan pemuka, dipisahkan dengan skrin sesentuh sistem infotainmen di tengah yang nampak seakan air terjun.

Bahagian tengah antara tempat duduk hadapan pula diberikan konsol yang cukup besar dan mungkin boleh dibuka bagi menawarkan ruang storan yang luas. Manakala pada tempat duduk baris kedua, Staria juga ditawarkan dengan sepasang tempat duduk kapten yang cukup selesa – ini mungkin ditawarkan untuk model varian tertinggi.

Masih lagi tiada sebarang perincian berkenaan mekanikal dan lain-lain untuk MPV ini. Namun seperti Starex, Staria mungkin masih ditawarkan dalam versi petrol dan diesel. Lebih pengumuman dan imej mungkin akan didedahkan oleh Hyundai tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required