Yamaha bangunkan motor elektrik untuk Hypercar EV – mampu capai 476 hp, hasilkan bunyi mengujakan

Yamaha bangunkan motor elektrik untuk Hypercar EV – mampu capai 476 hp, hasilkan bunyi mengujakan

Yamaha Motor Co. Ltd telah mengumumkan bahawa mereka telah membangunkan motor elektrik khas untuk digunakan pada kereta elektrik hyper yang menawarkan ketumpatan tenaga yang mencapai kelas tertinggi dalam industri, dan ia sudah boleh ditempah bermula bulan ini.

Menurut Yamaha, mereka sudah pun menerima permintaan untuk membangunkan prototaip motor elektrik sejak 2020, untuk kegunaan automobil serta aplikasi mobiliti lain yang menghasilkan kuasa 35-200 kW (47-268 hp). Walau bagaimanapun, syarikat berkenaan menyatakan mereka turut membangunkan sekali unit motor elektrik yang mampu menghasilkan 350 kW (476 hp) dengan voltan operasi 800V.

Motor elektrik berkuasa tinggi berkenaan disasarkan untuk kegunaan hypercar elektrik sepenuhnya serta aplikasi output tinggi yang lain. Yamaha turut menyatakan bahawa unit rangkaian kuasa baharu ini menampilkan struktur yang kompak menggabungkan komponen mekanikal dan elektrikal sebagai satu entiti dengan menampilkan inverter dan gear bersepadu.

Bukan itu sahaja, motor elektrik berkenaan juga dihasilkan bagi membolehkan ia diletakkan dalam jumlah lebih dari satu unit pada sebuah kereta. Selain kuasa, Yamaha juga menala motor elektrik ini agar menghasilkan bunyi yang mengujakan ketika dipandu, dan menggelarkannya sebagai ‘Emotional Motor’.

Yamaha merancang untuk membawa motor elektrik ini untuk dipamerkan di Automotive Engineering Exposition 2021 yang akan berlangsung di Yokohama pada 26 hingga 28 Mei ini.

Ini bukan kali pertama Yamaha terlibat dalam pembangunan unit rangkaian kuasa automobil. Syarikat yang terkenal dengan penghasilan motorsikal berkenaan sebenarnya adalah entiti yang membangunkan kepala silinder Twin Cam jenis ‘G’ Toyota, digunakan pada model-model berpretasi tinggi seperti Celica, Supra, Levin dan Trueno serta pelbagai model Lexus termasuk supercar LFA.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required