Kia K3 facelift 2021 didedah – Cerato/Forte dapat gaya baru, bakal dilancarkan di Korea Selatan April ini

Kia K3 facelift 2021 didedah – Cerato/Forte dapat gaya baru, bakal dilancarkan di Korea Selatan April ini

Kia telah menyiarkan gambar rasmi K3 facelift (juga dikenali sebagai Cerato dan Forte), yang akan mula dijual di Korea Selatan April ini. Model generasi ketiga bagi sedan segmen C ini didedahkan kali pertama pada tahun 2018 dan peningkatan yang diberi nampaknya mendapat banyak inspirasi daripada model elektrik pertama Kia, iaitu EV6.

Ini boleh jelas dilihat pada bahagian hadapan, dengan terdapat lampu DRL yang mempunyai rekaan garis putus-putus di atas dan bawah lampu utama. Rekaan DRL ini menggantikan rekaan empat bintik yang digunakan sebelum ini, sementara lampu utama itu sendiri dijadikan lebih nipis.

Pada bahagian lain, gril “tiger nose” dijadikan lebih kecil dan lebar untuk ditemukan kepada perumah lampu dan di bawahnya terdapat kemasan krom. Bukaan udara bawah mempunyai bentuk lebih tajam, sementara di hujungnya terdapat lampu kabus LED yang diletakkan menyerong.

Pada bahagian belakang, lampu K3 facelift ini telah diubah dengan rekaan pencahayaan garis putus-putus seperti DRL hadapan, dan ini termasuk sekali dengan jalur lampu di tengah. Kemasan di bahagian bawah bampar nampak seperti mempunyai bentuk sama dengan gril “tiger nose” di hadapan sementara di bucu pula terdapat kemasan trapezoid yang turut menempatkan lampu kabus dan pemantul cahaya yang lebih kecil berbanding sebelum ini.

Sementara bahagian luar menerima perubahan yang jelas, bahagian dalam pula kebanyakannya masih dikekalkan. Walaubagaimanapun, masih terdapat beberapa perubahan termasuk brek parkir yang kini menggunakan jenis suis elektronik, skrin infotainmen jenis sesentuh dengan butang kawalan yang terletak dalam satu unit, serta panel instrumen dan roda stereng baru.

Di Korea, model K3 sebelum versi facelift ini dipasarkan dengan enjin petrol empat silinder NA 1.6 liter Smartstream yang mampu menghasilkan kuasa 123 PS pada 6,300 rpm dan 154 Nm tork pada 4,500 rpm. Ia dipadankan bersama transmisi Intelligent Variable Transmission (IVT), yang sebenarnya adalah CVT, tetapi menggunakan rantai di dalam menggantikan tali sawat. Penggerak ini mungkin terus digunakan untuk model facelift.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required