Hyundai Kona dalam versi facelift sudahpun rasmi masuk ke pasaran Malaysia selepas dilancarkan secara maya pagi ini. Untuk model kemaskini berkenaan, Kona kini tidak lagi menerima enjin 1.6 liter Turbo-GDI seperti model yang dilancarkan tahun lalu, sebaliknya kedua-dua varian yang diperkenalkan dijana enjin 2.0 liter SmartStream tanpa pengecas turbo.

Walau bagaimanapun, dihujung video pelancaran berkenaan, Hyundai Sime Darby nampaknya memberikan petunjuk bahawa versi lebih sporty, Kona N-Line juga bakal dilancarkan pada pasaran tempatan tidak lama lagi. Kona N-Line bukanlah model full-blown dari sayap prestasi Hyundai N seperti Kona N yang dijana oleh enjin 2.0L Turbo-GDI, namun ia hadir dengan pilihan tiga unit penjana turbo SmartStream baharu iaitu 1.0 liter, 1.0 liter dengan sistem hibrid ringkas dan juga 1.6 liter GDI.

Jadi berkemungkinan besar, model 1.6 liter T-GDI yang ditawarkan pada pasaran Malaysia sebelum ini akan digantikan dengan Kona N-Line. Enjin 1.6L SmartStream Turbo-GDI pada Kona N-Line ini menampilkan prestasi yang lebih berkuasa dengan menghasilkan 198 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 265 Nm, berbanding 177 hp pada versi sebelum itu.

Untuk pasaran global, Kona N-Line 1.6 Turbo berkenaan hadir dengan pilihan kotak gear manual enam-kelajuan atau klac berkembar automatik DCT tujuh-kelajuan bersama pilihan pacuan hadapan atau pacuan semua roda. Namun boleh diagak pasaran Malaysia hanya akan menerima gandingan kotak gear DCT dan pacuan hadapan sahaja.

Dari segi rupa, versi N-line ini tampil dengan lebih agresif menampilkan logo ‘H’ senget di tengah gril dan jalur bukaan udara di atasnya, bersama kemasan hitam di bahagian bawah bampar. Keliling roda menggunakan kemasan yang sama warna seperti badan, berbeza dengan versi biasa yang hanya tampil dengan plastik tanpa warna.

Skid plate pada model biasa diganti dengan lip aerodinamik, berserta hujung seperti sirip dan bukaan udara yang lebih besar dan “teknikal”. Manakala di belakang, ia diberikan diffuser pada bawah bampar yang lebih besar berwarna hitam serta menyerlahkan tip ekzos berkembar.

Penampilan luaran Kona N-Line ini dilengkapkan dengan rim aloi 18-inci yang lebih garang. Manakala dalam kabin, Kona N-Line menerima roda stereng, tombol gear dan tempat duduk dengan logo N, serta serlahan-serlahan merah pada jahitan dan kemasan pada liang pendingin hawa.

Selain dari kuasa dan elemen estetik, Kona N-Line turut diberikan ditalaan suspensi yang lebih sporty dan juga brek yang lebih besar.

Ketika model Kona facelift dilancarkan pagi tadi, model asas 2.0L diumumkan dijual pada harga atas jalan tidak termasuk insuran RM119,888 dan 2.0 Active pula berharga RM136,888 – masing-masing adalah RM4,000 dan RM2,000 lebih murah berbanding harga tahun 2021 yang ditetapkan untuk model sebelumnya. Manakala untuk model 1.6 T-GDI sebelum ini pula dijual pada harga RM143,888. Kesemua harga ini adalah termasuk pengecualian cukai jualan 50% untuk model CBU sehingga akhir Jun ini. Jadi agak-agak berapa pula harga Kona N-Line ini nanti?