Hyundai Kona facelift muncul – kini dengan varian N Line, tambahan pilihan enjin dan kelengkapan

Hyundai Kona facelift muncul – kini dengan varian N Line, tambahan pilihan enjin dan kelengkapan

Hyundai Kona telah diberikan facelift awal yang menurut Hyundai, dilakukan selepas mendapat permintaan daripada pelanggan di Eropah. Melalui penyegaran ini, SUV segmen B tersebut mendapat muka baru, serta pilihan trim N Line baru yang memberikan penampilan berbeza berbanding model facelift biasa.

Selain penampilan, Kona pasaran Eropah juga diberikan tambahan pilihan enjin (ada yang lebih sporty dan ada yang lebih mesra alam), serta sistem sambungan dan kemudahan yang dipertingkat.

Kenapa Hyundai mengambil penting pasaran Eropah? Sejak diperkenalkan pada tahun 2017, “SUV kompak untuk millenial” ini telah mencatat jualan lebih 228,000 unit di benua itu. Ia juga telah menerima pelbagai anugerah rekaan termasuk iF Design Award 2018, Red Dot Award 2018 dan IDEA Design Award 2018.

Hyundai Kona facelift muncul – kini dengan varian N Line, tambahan pilihan enjin dan kelengkapan

Perubahan paling besar bagi Kona facelift ini adalah mukanya. Banyak bahagian yang diubah, dengan di bahagian tengah terdapat gril yang lebih nipis tetapi lebar, dan tiada lagi jalur bukaan udara nipis di atasnya dan diletak dengan logo Hyundai.

Lampu DRL yang kelihatan seperti kening pada Kona masih lagi dikekalkan (dengan bentuk yang sedikit berlainan), tetapi lampu utama di bawahnya adalah lebih kecil dan mempunyai tiga gugusan lampu di dalamnya. Sebelum ini, kemasan plastik hitam di tepi cuma berada pada sekeliling lengkuk roda, tetapi kini ia bersambung di depan dan belakang sehingga ke bampar. Bahagian bawah bampar mempunyai skid plate berwarna kelabu yang berbentuk tajam di hujung.

Bahagian belakang juga menggunakan rekaan yang sama – bampar hitam dan kemasan kelabu di tengah. Grafik untuk lampu telah ditukar sementara lampu yang berada di bawah juga mempunyai bentuk baru. Akhir sekali, SUV kompak ini dilengkapi dengan rekaan rim 17 dan 18 inci baru (unit 16 inci masih lagi sama), dan panjang keseluruhan kenderaan bertambah 40 mm (disebabkan perubahan bahagian depan).

Hyundai Kona facelift muncul – kini dengan varian N Line, tambahan pilihan enjin dan kelengkapan

Pergi pula kepada model N Line, ia lebih menyerupai Kona sebelum facelift kerana menggunakan logo di tengah gril dan masih mempunyai jalur bukaan udara di atasnya (tetapi sekarang dibahagikan kepada tiga). Satu lagi sebab ia nampak seperti Kona sebelum ini adalah ia juga menggunakan kemasan hitam di bahagian bawah bampar. Keliling roda menggunakan kemasan yang sama warna seperti badan.

Skid plate pada model biasa diganti dengan lip aerodinamik, berserta hujung seperti sirip dan bukaan udara yang lebih besar dan “teknikal”. Rekaan gril serta rim 18 inci padanya juga adalah unik untuk model ini. Pada bahagian belakang anda akan dapat melihat diffuser besar berwarna hitam bersama dua muncung ekzos di bahagian tepi.

Kona facelift ini datang dengan lima warna baru iaitu Surfy Blue, Dive in Jeju, Ignite Flame, Cyber Gray dan Misty Jungle, sekaligus menjadikan keseluruhannya ada 10 pilihan warna yang disediakan. Kesemuanya boleh digabungkan dengan bumbung berwarna hitam dan pelindung cermin sisi yang sama warnanya.

Hyundai Kona facelift muncul – kini dengan varian N Line, tambahan pilihan enjin dan kelengkapan

Hyundai memberitahu sasaran mereka untuk bahagian dalam adalah untuk menunjukkan lebih aspek canggih dan memperbaiki kualiti yang boleh dirasa. Sebab itulah papan pemuka nampak lebih tegap berbanding sebelum ini. Bentuk asasnya adalah sama, tetapi konsol tengah telah dipisahkan antara bahagian atas dan bawah.

Gegelung pada pembesar suara dan corong pendingin hawa kini mendapat kemasan aluminium, sementara ciri tambahan lain termasuk brek parkir elektrik dan lampu suasana untuk konsol tengah serta bawah kaki. Tempat duduk menggunakan warna serta bahan baru. Selain hitam, pilihan yang diberikan adalah termasuk beige dan kulit berwarna khaki dengan konsol tengah berwarna coklat.

Model N Line datang dengan kemasan dalam warna hitam, tetapi boleh dipilih dengan kain biasa, kulit atau suede untuk tempat duduk. Menambahkan lagi rasa sporty, bahagian dalam model ini datang dengan jahitan merah, pedal besi, serta lencana N pada roda stereng, tombol gear dan tempat duduk.

Hyundai Kona facelift muncul – kini dengan varian N Line, tambahan pilihan enjin dan kelengkapan

Untuk ciri teknologi dan sambungan, Kona facelift ini mendapat panel digital 10.25 inci seperti yang diguna pada i20. Ia boleh dipadankan dengan skrin AVN 10.25 inci dengan fungsi pembahagi dan beberapa sambungan Bluetooth kepada peranti berlainan. Naik taraf Bluelink yang dibuat menjadikan ia kini mempunyai fungsi Last Mile Navigation, Connected Routing, Live Parking Information dan Free Text Search.

Arahan suara kini boleh digunakan untuk kawalan pendingin hawa, tingkap belakang serta pemanas cermin sisi dan roda stereng. Sistem Display Audi kini dinaik taraf satu inci dan boleh digunakan dengan Android Auto dan Apple CarPlay secara wireless.

Ciri keselamatan dan sistem bantuan pemandu juga mendapat banyak naik taraf. Smart Cruise Control (SCC) telah dipertingkat dengan fungsi Stop and Go, manakala Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) kini boleh mengaktifkan brek differential untuk mengelakkan perlanggaran pada titik buta.

Hyundai Kona facelift muncul – kini dengan varian N Line, tambahan pilihan enjin dan kelengkapan

Sistem Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) baru dapat memberikan amaran kepada pemandu sekiranya mereka tidak memberi reaksi cukup pantas apabila kenderaan di hadapan mula bergerak. Lane Following Assist (LFA) pula mengekalkan kenderaan dalam lorong.

Sistem Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) dengan pengesanan pejalan kaki datang secara standard, tetapi pengesan penunggang basikal yang memerlukan sensor tambahan pada kamera disediakan sebagai pilihan tambahan. Sensor tambahan itu juga dapat meningkatkan jarak pengesanan dan memastikan sistem ini beroperasi baik dalam keadaan cuaca buruk. Sistem Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) pula ditambah baik dengan fungsi membrek apabila mengundur (sebelum ini amaran sahaja).

Satu lagi sistem unik adalah Rear Seat Alert (RSA) yang dapat memberikan amaran sekiranya terdapat sesuatu pada tempat duduk belakang (termasuk manusia) apabila mereka keluar daripada kenderaan. Lagi ciri keselamatan untuk kanak-kanak adalah Safe Exit Warning (SEW) yang mengelakkan penumpang turun apabila kereta masih lagi dalam keadaan tidak selamat.

Hyundai Kona facelift muncul – kini dengan varian N Line, tambahan pilihan enjin dan kelengkapan

Pilihan enjin untuk Kona kini ditambah dengan unit 1.6L T-GDI Smartstream 198 PS yang dipertingkat, bersama padanan transmisi klac berkembar tujuh kelajuan dan pilihan pacuan 2WD atau 4WD. Sistem hibrid ringkas 48 volt digunakan pada enjin diesel Smartstream yang berkuasa 136 PS dan ia boleh didapati dengan transmisi sama ada DCT tujuh kelajuan atau Intelligent Manual Transmission (iMT) enam kelajuan, dan pilihan pacuan 4WD.

Model asas yang menggunakan enjin petrol 1.0L T-GDI Smartstream 120 PS juga boleh dipasang dengan sistem hibrid ringkas dan transmisi iMT enam kelajuan. Sekiranya tidak menggunakan sistem hibrid, enjin ini dipadankan bersama transmisi DCT atau manual enam kelajuan.

Bahagian lain yang dipertingkat untuk Kona facelift ini adalah suspensi yang ditala semula, tayar model terbaru, NVH yang diperbaiki, stereng yang ditala semula, pemanas pada tempat duduk belakang, larasan tinggi untuk tempat duduk penumpang hadapan serta soket USB untuk tempat duduk belakang. Kona akan dilancarkan untuk Malaysia tidak lama lagi pada harga bermula RM115k dan versi yang akan diterima boleh dilihat di sini.

GALERI: Hyundai Kona facelift 2020

GALERI: Hyundai Kona facelift N Line 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required