Toyota Crown Kluger muncul di China – 2.5L hibrid

Toyota Crown Kluger muncul di China – 2.5L hibrid

Selepas terdedah dalam dokumen homologasi China, Toyota Crown Kluger 2021 akhirnya ditunjukkan secara rasmi sewaktu Shanghai Motor Show 2021. Walaupun begitu, masih banyak perincian SUV ini masih belum didedah dan hanya beberapa gambar sahaja yang boleh diperoleh.

Apa yang diberitahu dan diketahui setakat ini cuma ia digerakkan oleh enjin hibrid 2.5 liter dengan sistem pacuan semua roda, dan dibina atas platform TNGA-K yang sama seperti Highlander pasaran Amerika Syarikat (AS). Media di China ada melaporkan, enjin Kluger ini mampu menghasilkan 189 hp, dan ini lebih rendah berbanding 240 hp yang dihasilkan oleh Highlander berenjin sama.

Berdasarkan dokumen homologasi yang bocor itu pula, kita boleh mengetahui bahawa Crown Kluger menggunakan tiga baris tempat duduk dan mempunyai ukuran 5,015 mm panjang, 1,930 mm lebar, 1,750 mm tinggi dan jarak roda 2,850 mm. Rim bersaiz 18 inci, tapi masih terdapat pilihan saiz lebih besar, sehingga 20 inci.

Selain Crown Kluger 2021, Toyota juga memperkenalkan Highlander 2021 untuk pasaran China. Perincian teknikalnya mungkin sama, tetapi penampilannya ada sedikit kelainan dan boleh dilihat pada muka hadapannya. Bukaan udara bawah pada Kluger lebih menghampiri rekaan seperti sedan Crown.

Kelengkapan Crown Kluger dan Highlander pasaran China ini juga masih belum didedah, tetapi jika melihat model pasaran AS, ia mungkin boleh ditawarkan dengan pakej Toyota Safety Sense 2.0 yang termasuk Pre-Collision System dengan Pedestrian Detection (PCS w/PD), Full-Speed Range Dynamic Radar Cruise Control (DRCC), Lane Departure Alert dengan Steering Assist (LDA w/SA), Automatic High Beam (AHB), serta Lane Tracing Assist (LTA) dan Road Sign Assist (RSA).

GALERI: Toyota Crown Kluger yang terdedah dalam dokumen homologasi

GALERI: Toyota Highlander pasaran AS

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required