Walau pun sedang menantikan masa yang sesuai untuk diperkenalkan secara rasminya tahun ini, sedikit maklumat dan foto model facelift BMW X3 G01 telah pun dibongkarkan. Foto di atas dipaparkan menerusi laman web BMW Sepanyol, dan terdapat beberapa perubahan serta peningkatan yang dilakukan, ini termasuklah roda dan warna luaran baharu.

Walau belum jelas perubahan yang dilakukan untuk model facelift ini, namun dijangka ia menerima lampu utama LED, bersama lampu belakang dengan grafik baharu. Selain itu, dijangkakan ia turut menerima gril ‘kidney’.

Untuk kabinnya, ada laporan menyatakan model facelift ini bakal menerima paparan infotainmen yang lebih besar, dan berpotensi disertakan dengan iDrive dan BMW Operating System 8 baharu. Sebelum ini, BMW pernah berkata, iDrive 8 bakal diperkenalkan pada model iX dan i4 pada tahun ini.Jadi kemungkinan besar X3 LCI bakal menerima iDrive 7.

Sistem iDrive menawarkan peningkatan tahap penampilan dan grafik visual yang lebih baik, serta “warna moden dan tekstur futuristik.” Terdapat tiga susun atur untuk dipilih (Drive, Fokus dan Galeri), masing-masing disertai dengan widget yang dapat disesuaikan untuk maklumat secara langsung.