Toyota GR Yaris Morizo Selection diperkenal di Jepun – kemas kini prestasi berterusan melalui servis Kinto

Toyota GR Yaris Morizo Selection diperkenal di Jepun – kemas kini prestasi berterusan melalui servis Kinto

Toyota telah memperkenalkan satu varian baru bagi GR Yaris di Jepun, dipanggil sebagai ‘Morizo Selection’. Selain dipasang dengan beberapa kelengkapan istimewa, varian ini juga akan mendapat kemas kini perisian berterusan bermula tahun depan. Kemas kini tersebut adalah untuk meningkatkan prestasi kenderaan, dan akan ditawarkan melalui servis langganan Kinto.

Nama Morizo itu sebenarnya adalah nama yang digunakan oleh presiden Toyota, Akio Toyoda apabila beliau berlumba di dalam litar. Bagi GR Yaris Morizo Selection ini, ia menggunakan asas daripada versi “High Performance” yang dijual di Jepun.

Di pasaran lain termasuk Malaysia, versi “High Performance” ini dipanggil sebagai spesifikasi Rallye atau Circuit Pack. Model ini dilengkapi dengan limited-slip differential Torsen di hadapan dan belakang, rim BBS 18 inci, tayar Michelin Pilot Sport 4S, angkup brek GR berwarna merah serta penyerap, spring dan anti-roll bar yang ditala semula.

Pada bahagian bucu cermin hadapan GR Yaris Morizo Selection ini terdapat ukiran tulisan Morizo, serta beberapa penambahan lain daripada pasukan yang berlumba menggunakan GR Yaris, iaitu Rookie Racing. Banyak kerjasama antara Toyota dengan pasukan persendirian ini, dan Toyoda juga pernah berlumba di bawah Rookie Racing dalam siri Super Taikyu di Jepun.

Selain daripada logo Rookie Racing pada rim dan panel tepi pintu, GR Yaris Morizo Edition juga ditawarkan dalam pilihan warna Platinum White Pearl Mica, Emotional Red II dan Precious Black Pearl, dengan kemasan inspirasi Rookie Racing pada jahitan tempat duduk, spring serta penyerap hentak.

Menurut Toyota, kereta ini akan mula mendapat peningkatan perisian tahun depan, bagi mengoptimakan pemanduan, belokan serta kemampuan berhentinya, sementara perubahan lain untuk mengikut kegemaran pemandu sedang dipertimbangkan. Yuran yang dikenakan untuk langganan servis Kinto ini bermula pada 54,350 yen (RM2,050) sebulan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required