Honda City Hatchback e:HEV RS kini dijual di Thailand – versi hibrid sertai 1.0L VTEC Turbo, RM110k

Honda City Hatchback e:HEV RS kini dijual di Thailand – versi hibrid sertai 1.0L VTEC Turbo, RM110k

Pada November tahun lalu, Honda Thailand telah memperkenalkan City Hatchback dan City e:HEV RS. Manakala di Malaysia, City e-HEV RS turut diberikan versi sedan hibrid yang merupakan spesifikasi tertinggi dalam barisan City di negara kita. Hatchback merupakan versi hatch lima-pintu bagi model terkini City, dan akan menggantikan Jazz untuk pasaran ASEAN.

Bagi pasaran Thai, City Hatchback dilancarkan dengan enjin yang sama dengan sedan iaitu 1.0 liter tiga-silinder turbo dengan output 122 PS dan tork 173 Nm. Tiada versi e-HEV Hybrid ditawarkan untuk pembeli di Thai, buat masa ini. Info terkini daripada Headlightmag, yang memuat naik foto yang anda boleh lihat di sini,
City Hatchback e:HEV RS telah pun mula dijual di Thai.

Ia merupakan kombinasi City Hatchback dengan enjin hibrid dari sedan e-HEV, tapi dalam kemasan RS yang sporty. Versi yang lebih kecil bagi sistem hibrid Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) yang menggunakan motor elektrik 109 PS/253 Nm yang memacu rodanya. Ia juga dijanakan oleh enjin 1.5 liter Atkinson-cycle dengan 98 PS/127 Nm, dengan motor elektriknya turut bertindak sebagai generator dan starter.

Honda City Hatchback e:HEV RS kini dijual di Thailand – versi hibrid sertai 1.0L VTEC Turbo, RM110k

Tiada kotak gear tradisional bagi memacu roda hadapan, tetapi unit DOHC i-VTEC boleh menghantar klac menerusi transmisi kelajuan-tunggal yang menyalur pacuan secara terus dalam kelajuan tinggi dan ia lebih efisien. Pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam 9.4 saat.

1.0T telah dipadankan dengan varian RS, namun disebabkan ia spesifikasi hibrid, pastinya terdapat beberapa pertambahan kit untuk varian tertinggi ini. Ia diserlahkan dengan logo Honda dengan sentuhan biru, selain menampilkan brek cakera belakang, lampu utama auto dan kit membaiki tayar (memberikan ruang untuk menempatkan bateri hibrid apabila tiada tayar simpanan diberikan). e:HEV RS juga merupakan satu-satunya hatchback yang didatangkan dengan bantuan pemandu Honda Sensing dan juga kamera titik buta LaneWatch.

Eksklusif juga buat e-HEV RS ialah ia diberikan brek parkir elektrik dengan penahan brek auto, kawalan penghidup enjin, pengunci automatik ‘walk-away’, corong pendingin hawa di belakang dan lampu tinggi auto. Panel meter juga dengan paparan 7.0-inci spesifik hibrid. Selain itu, ia turut diberikan warna Brilliant Sporty Metallic Blue yang lebih menawan.

City Hatchback e:HEV RS ditawarkan pada harga 849,000 baht (RM110,911), iaitu 100,000 baht lebih mahal berbanding Turbo RS. Ia turut diberikan waranti tambahan untuk lima-tahun bagi sistem HEV dan waranti 10-tahun bagi bateri hibrid, tanpa had perbatuan.

GALERI: Honda City Hatchback e:HEV RS

GALERI: Honda City Hatchback 1.0T

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required