Lamborghini telah memberitahu kepada umum mereka akan mengadakan satu acara pada 7 Julai ini, di mana satu produk baru akan diperkenalkan. Ramai yang menjangkakan ia adalah versi baru bagi Aventador, dan petunjuknya sudah nampak dengan penyiaran teaser yang mempunyai kapsyen “untuk menjadi tidak lapuk dek zaman, ia memerlukan masa.”

Ayat ini bersesuaian dengan Aventador kerana model itu sudah berusia lebih 10 tahun, dan dalam tempoh masa itu, sudah beberapa kali ia diberikan naik taraf dan diperkenalkan dengan edisi keluaran khas.

Dalam teaser yang disiar, kita cuma boleh melihat bayang kereta sahaja, dan nyalaan lampu hadapan Aventador yang sudah dikenali. Ada laporan mengatakan, ini bukanlah model serba baru, tetapi adalah satu versi akhir Aventador yang mungkin akan dipanggil sebagai Aventador S Jota.

Ini juga mungkin adalah model sama seperti prototaip yang ditemui dalam video di bawah. Ia mirip seperti Aventador SVJ, tetapi tidak mempunyai sayap yang besar. Perisik dalam video ini mengatakan, model akhir Aventador ini akan menggunakan enjin V12 6.5 liter NA SVJ, tetapi ditala untuk memberikan lebih lagi kuasa berbanding 770 PS dan 720 Nm dalam keadaan asal. Turut disebut adalah keluaran terhad 700 unit sahaja.

Semasa Lamborghini mendedahkan pelan perancangan masa hadapan Mei lalu, mereka mengesahkan terdapat dua model yang digerakkan enjin V12 akan diperkenalkan tahun ini. Nampaknya ia seperti akan berlaku minggu ini kerana dalam teaser itu terdapat dua buah kereta. Pengganti Aventador pada masa hadapan pula dijangka mendapat bantuan kuasa elektrik.