VIDEO: Toyota Corolla Cross di M’sia, RM124k-RM134k

Bulan Mac lalu, UMW Toyota memperkenalkan secara rasmi model SUV/crossover terbaru keluarannya untuk pasaran tempatan, Toyota Corolla Cross. Buat pertama kalinya, inilah pencabar paling hampir dan setara untuk menandingin penawaran Honda HR-V di sini, walaupun ia sebenarnya tiba agak lewat, iaitu selepas enam tahun HR-V bertapak dalam pasaran. Dengan ini, penawaran C-HR juga tidak lagi disambung, dan Corolla Cross menduduki posisi berkenaan.

Ditawarkan dalam dua varian, 1.8G dan juga 1.8V, harga masing-masing ialah RM124,000 dan RM134,000. Model ini memanfaatkan platform terkini Toyota New Global Architecture (TNGA), sebuah struktur yang membolehkan kejuruteraan lebih anjal dilaksanakan serta beberapa lagi manfaat lain. Berbanding Corolla Sedan, versi SUV Cross ini memiliki badan yang sedikit lebih pendek dengan panjang keseluruhan 4,460 mm, 45 mm lebih lebar dengan 1,825 mm dan 185 mm lebih tinggi dengan 1,620 mm. Ketinggian ini membolehkan jarak kelegaan tanah dinaikkan kepada 161 mm.

Corolla Cross 1.8G menggunakan lampu utama jenis projektor halogen, sementara varian 1.8V pula dilengkapi unit Bi-LED yang memberikan tahap pencahayaan lebih baik. Lampu nyalaan siang (DRL) menampilkan ciri “tirai cahaya” yang menyuntik penampilan unik dan berkualiti—ciri sama turut diberikan untuk lampu belakang.

Toyota Corolla Cross dikuasakan oleh enjin 1.8-liter petrol DOHC dengan Dual VVT-i. Unit enjin yang telah terbukti ini menghasilkan 139 PS kuasa pada 6,400 rpm dengan 172 Nm tork pada 4,000 rpm. Dengan sistem suapan minyak optimum, enjinnya menawarkan keseimbangan padu antara kuasa, ketahanan dan penjimatan bahan api. Transmisi Sequential Shiftmatic (CVT) tujuh-kelajuan yang digunakan pula diperkemas prestasinya dengan pendikit kawalan elektronik untuk memberikan maklum balas lebih berkesan, lancar dan senyap.

Kami sempat meninjau dan memandu uji crossover ini Mac lalu. Video ini menjelaskan banyak perkara berkaitan tentang penawarannya serta perbandingannya dalam kalangan pesaing yang lain. Ramai yang berminat dengan Toyota Corolla Cross ini?

Toyota Corolla Cross 1.8V

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required