Mazda CX-5 generasi seterusnya akan jadi model pertama guna platform RWD, enjin enam silinder baru

Mazda CX-5 generasi seterusnya akan jadi model pertama guna platform RWD, enjin enam silinder baru

Satu laporan yang dikeluarkan oleh Carsales Australia mendedahkan bahawa CX-5 mendapat banyak petunjuk untuk menjadi model pertama yang menggunakan platform pacuan roda belakang dan enjin enam silinder menegak dengan bantuan elektrik terbaru Mazda.

Mazda sendiri tidak menyatakan secara jelas bahawa CX-5 generasi seterusnya akan mendapat teknologi baru ini, tetapi pengarah pemasaran Mazda Australia, Alastair Doak pernah berkata, “kami tidak boleh berkata apa-apa berkenaan model, tetapi kalau anda fikirkan, segmen kenderaan apa yang paling besar di seluruh dunia sekarang? Jawapannya adalah SUV.”

Pengarah urusan Mazda Australia, Vinesh Bindi pula pernah menyebut sesuatu berkenaan CX-5. Beliau berkata, “Mazda terus melabur kepada enjin pembakaran dalaman, dengan SkyActiv-X, dan barisan enjin enam silinder generasi baru yang akan menggerakkan model generasi baru, produk platform besar, seperti CX-5 dan atas daripadanya.

CX-5 adalah antara model yang paling laris keluaran Mazda, dan ia menyumbang kepada hampir 30% daripada jumlah jualan global jenama tersebut pada tahun 2020 (bersamaan 361,051 unit). Jumlah ini adalah dua kali ganda berbanding jumlah CX-30 yang dijual tahun lepas, dan lebih banyak daripada Mazda 3 yang mencatat 239,498 unit.

Mazda CX-5 generasi seterusnya akan jadi model pertama guna platform RWD, enjin enam silinder baru

Melihat kepada populariti CX-5 ini, memang masuk akal untuk Mazda memberi keutamaan kepada pembangunan SUV generasi baru, tetapi kami masih tidak mengetahui waktu pelancaran rasminya lagi, jika betul. Laporan sebelum ini pernah memberitahu akan ada model platform besar baru yang akan diperkenalkan pada tahun 2022, dan ini selari dengan strategi yang pernah dibentangkan oleh Mazda.

Pada Jun lepas, Mazda mengumumkan platform SkyActiv Multi-Solution Scalable Architecture baru, yang akan digunakan bersama unit penggerak enjin menegak pada model bersaiz besar, serta enjin melintang pada model yang lebih kecil seperti Mazda 2.

Platform ini akan digunakan untuk lima model hibrid, lima model plug-in hybrid dan tiga model elektrik penuh (EV) dari tahun 2022 hingga 2025. CX-5 dan Mazda 6 generasi baru adalah antara yang termasuk dalam pelan ini, tetapi tidak dinyatakan model mana yang akan diperkenalkan dahulu. Melalui apa yang diberitahu awal tadi, rasanya kita sudah boleh membuat jangkaan.

Mazda CX-5 generasi seterusnya akan jadi model pertama guna platform RWD, enjin enam silinder baru

Untuk enjin enam silinder pula, Mazda pernah memberitahu November lalu bahawa akan terdapat tiga versi iaitu petrol, diesel dan SkyActiv-X – dengan sokongan kuasa elektrik dalam bentuk plug-in hybrid atau hibrid ringkas 48 volt.

“Enjin enam silinder baru itu nanti mempunyai sistem hibrid ringkas, jadi ia akan mempunyai… secara asasnya sistem 48 volt… dan seperti jenama lain – seperti Mercedes dan lain-lain – ia boleh menghasilkan sedikit kuasa dan tork untuk membantu enjin,” kata Doak.

Kuasa yang mampu dihasilkan enjin enam silinder ini masih tidak diketahui tetapi informasi yang bocor sebelum ini menyatakan versi petrol SkyActiv-X 3.0 liter dengan sistem hibrid ringkas boleh menghasilkan 286 PS (282 hp) dan 340 Nm tork sementara versi diesel turbo 3.3 liter pula didakwa menyediakan 286 PS (282 hp) dan 600 Nm tork.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required