Mazda patenkan rekaan enjin enam-silinder dan kotak gear automatik lapan-kelajuan; untuk Mazda 6 baharu?

Mazda patenkan rekaan enjin enam-silinder dan kotak gear automatik lapan-kelajuan; untuk Mazda 6 baharu?

Tahun lalu ketika pembentangan prestasi tahunannya, Mazda mengesahkan mereka kini sedang membangunkan sebuah platform bersaiz besar, pacuan roda belakang yang akan dijana oleh enjin enam-silinder sebaris. Nampaknya rancangan ini sememangnya sedang berjalan, di mana mereka dikesan sudahpun mempatenkan rekaan enjin tersebut, lapor Super.Asurada.

Dalam pengumuman sebelum ini, Mazda menyatakan enjin enam-silinder sebaris ini akan dihasilkan dalam dua versi – janaan petrol dengan teknologi SkyActiv-X menggunakan sistem Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI), dan juga janaan diesel dengan teknologi SkyActiv-D.

Fail tersebut mendedahkan satu lagi perkara – Mazda juga nampaknya bakal hadir dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan baharu yang akan dipadankan pada enjin enam-silinder tersebut.

Mazda patenkan rekaan enjin enam-silinder dan kotak gear automatik lapan-kelajuan; untuk Mazda 6 baharu?

Padanan enjin dan kotak gear baharu ini mungkin akan muncul pada barisan model generasi baharu Mazda, yang bakal dipadankan dengan sistem hibrid ringkas (M Hybrid) serta rekaan Kodo Design yang akan dievolusikan sekali lagi. Buat masa sekarang, dua model dari rancangan tersebut telah pun dilancarkan iaitu Mazda 3 dan juga CX-30.

Ada khabar angin mengatakan bahawa platform, enjin dan kotak gear baharu ini akan dipadankan pada Mazda 6 generasi seterusnya yang akan menjadikan sedan besar berkenaan bertanding terus dengan lawannya dari Jerman seperti Mercedes-Benz dan BMW kerana menampilkan konfigurasi enjin hadapan pacuan belakang (FR).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required