Tahun lalu ketika pembentangan prestasi tahunannya, Mazda mengesahkan mereka kini sedang membangunkan sebuah platform bersaiz besar, pacuan roda belakang yang akan dijana oleh enjin enam-silinder sebaris. Nampaknya rancangan ini sememangnya sedang berjalan, di mana mereka dikesan sudahpun mempatenkan rekaan enjin tersebut, lapor Super.Asurada.

Dalam pengumuman sebelum ini, Mazda menyatakan enjin enam-silinder sebaris ini akan dihasilkan dalam dua versi – janaan petrol dengan teknologi SkyActiv-X menggunakan sistem Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI), dan juga janaan diesel dengan teknologi SkyActiv-D.

Fail tersebut mendedahkan satu lagi perkara – Mazda juga nampaknya bakal hadir dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan baharu yang akan dipadankan pada enjin enam-silinder tersebut.

Padanan enjin dan kotak gear baharu ini mungkin akan muncul pada barisan model generasi baharu Mazda, yang bakal dipadankan dengan sistem hibrid ringkas (M Hybrid) serta rekaan Kodo Design yang akan dievolusikan sekali lagi. Buat masa sekarang, dua model dari rancangan tersebut telah pun dilancarkan iaitu Mazda 3 dan juga CX-30.

Ada khabar angin mengatakan bahawa platform, enjin dan kotak gear baharu ini akan dipadankan pada Mazda 6 generasi seterusnya yang akan menjadikan sedan besar berkenaan bertanding terus dengan lawannya dari Jerman seperti Mercedes-Benz dan BMW kerana menampilkan konfigurasi enjin hadapan pacuan belakang (FR).