Vinfast buka pejabat operasi di Amerika dan Eropah, bakal jual kereta elektrik dari Vietnam di California

Vinfast buka pejabat operasi di Amerika dan Eropah, bakal jual kereta elektrik dari Vietnam di California

Jenama automotif dari Vietnam, Vinfast telah pun mengambil langkah yang besar dalam rancangannya untuk masuk ke pasaran Barat. Syarikat milik konglomerat paling besar di Asia Tenggara, Vingroup berkenaan kini mengumumkan sudahpun membukan pejabatnya di Amerika Utara dan juga di Eropah, seperti yang dilaporkan oleh Reuters.

“VinFast telah pun mewujudkan pejabat wakil di lima pasaran antarabangsa dan bakal membuka bilik pameran di California. CEO VinFast USA sudahpun di pindahkan ke Amerika Syarikat dari Vietnam baru-baru ini,” kata kenyataan yang dikeluarkan oleh Vingroup tersebut.

Sebelum ini, VinFast telah dilaporkan akan dilancarkan di AS dan Kanada pada waktu yang sama, manakala Jerman, Perancis dan Belanda dinamakan sebagai pasaran Eropah yang berpotensi, dan disasarkan pada 2022.

Vinfast buka pejabat operasi di Amerika dan Eropah, bakal jual kereta elektrik dari Vietnam di California

Di Vietnam sendiri, model berkuasa petrol pertama mereka telahpun diperkenalkan pada tahun 2019, dan mereka berjaya menjual sebanyak 30,000 unit kereta pada tahun lalu dalam pasaran domestik. Syarikat tersebut belum lagi beroleh keuntungan, tetapi menyatakan pada April lalu bahawa mereka akan mempertimbangkan untuk menawarkan pelaburan awam di AS atau bergabung dengan syarikat pemerolehan tujuan khas (SPAC).

VinFast akan menumpukan untuk menjual model-model elektrik sepenuhnya (EV) di barat. Ia mensasarkan jualan sebanyak 56,000 unit EV pada 2022, tetapi kemudiannya pengerusi Vingroup Pham Nhat Vuong memberitahu dalam mensyuarat agong tahunan bulan lalu bahawa ia akan dikurangkan kepada 15,000 unit kerana masalah bekalan cip yang terjejas secara global buat masa sekarang.

Vinfast buka pejabat operasi di Amerika dan Eropah, bakal jual kereta elektrik dari Vietnam di California

Dalam satu temuramah bersama Reuters April lalu, CEO VinFast USA, Van Anh Nguyen menyatakan bahawa syarikat mereka bergantung kepada skim pajakan bateri dan merancang untuk menjalankan kebanyakkan jualannya di AS secara dalam talian. Ini bermaksud VinFast akan mengurangkan kos kerana tidak perlu mewujudkan jaringan pengedarnya di pasaran tersebut.

VinFast telah pun mendedahkan tiga SUV EV mereka pada Januari lalu. Model-model yang pada mulanya di gelar VF31, VF31 dan VF33 trsebut kini diberi nama VF e34, VF e35 dan VF e36. Menurut VinFast lagi model VF e35 dan VF e36 hanya akan dilancarkan pada Mac 2022 nanti. Perincian berkenaan tiga SUV tersebut boleh anda baca pada PAUTAN INI.

GALERI: VinFast VF e34

GALERI: VinFast VF e35

GALERI: VinFast VF e36

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required