UMW Toyota suarakan keresahan tentang kesan PKP — tiada perniagaan, eksport dan model hibrid terjejas

UMW Toyota suarakan keresahan tentang kesan PKP — tiada perniagaan, eksport dan model hibrid terjejas

Berikutan kenaikan mendadak kes Covid-19 dan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang masih berterusan ketika ini, UMW Toyota mendedahkan cabaran yang terpaksa dihadapi syarikat itu serta industri automotif tempatan umumnya yang kini sangat terkesan dengan situasi semasa. Angka jualan bulan Jun misalnya merudum akibat bilik pameran kenderaan tidak dibenarkan beroperasi.

Presiden UMW Toyota Motor (UMWT), Ravindran K. memaklumkan, penutupan berterusan semua bilik pameran Toyota dan Lexus di seluruh negara bermakna tiada perniagaan yang boleh dilakukan. Dalam masa sama, pengeluaran kenderaan termasuk usaha rantaian bekalan serta logistik juga perlu dihentikan sementara. Walaupun menerima langkah kerajaan itu adalah untuk kebaikan negara, namun ia hadir dengan kesan tersendiri kepada syarikat dan industri automotif Malaysia.

“Kami masih mempunyai himpunan tempahan yang menggalakkan untuk pelbagai model. Walaupun begitu, kami berharap agar larangan pergerakan dapat dilonggarkan untuk membolehkan kami beroperasi dalam kapasiti terhad dan selamat. Kami selalu mematuhi semua SOP yang ditetapkan, seperti yang telah ditunjukkan tahun lalu,” ujarnya.

UMW Toyota suarakan keresahan tentang kesan PKP — tiada perniagaan, eksport dan model hibrid terjejas

“Tambahan pula, perniagaan eksport turut akan terkesan memandangkan anak syarikat kami terlibat mengeksport dalam jumlah yang besar komponen automotif sebagai sebahagian daripada rantaian bekalan global Toyota. Jika situasi ini berlarutan, kami khuatir pelanggan kami di negara luar yang terlibat akan mencari pembekal lain, memandangkan mereka tidak boleh menangguhkan pengeluaran hanya kerana gangguan bekalan dari Malaysia. Ini akan memberi kesan langsung kepada ekonomi negara disebabkan keseluruhan perniagaan eksport menurun,” tambahnya.

Toyota yang pada awal bulan ini telah mengumumkan pelaburan tambahan untuk memperluaskan lagi usaha ke arah neutraliti karbon melalui pengeluaran kenderaan elektrik hibrid, turut memberi isyarat bahawa dengan larangan yang berpanjangan terhadap kilangnya akan turut memberi kesan kepada rancangan berkenaan.

UMW Toyota suarakan keresahan tentang kesan PKP — tiada perniagaan, eksport dan model hibrid terjejas

Bagaimanapun, beberapa pusat servis UMW Toyota Motor terpilih terus beroperasi mengikut peraturan seperti yang ditetapkan oleh pihak berkuasa, bertujuan untuk memastikan pemilik kenderaan boleh mendapatkan bantuan sekiranya berlaku kecemasan. Bantuan 24/7 juga tersedia dan boleh didapati dengan menghubungi masing-masing di talian 1-800-888-247 (Toyota) dan 1800-225-3987 (Lexus).

Ketua Pegawai Sukan Permotoran Gazoo Racing Malaysia, Akio Takeyama pula memaklumkan; “Agak kurang bernasib baik, situasi pandemik dan PKP ketika ini tidak membolehkan penganjuran acara umum secara terbuka. Ini termasuklah sukan permotoran. Jadi, disebabkan itu musim keempat Festival Toyota Gazoo Racing (TGR) dan Vios Challenge terpaksa ditangguhkan. Ketika kami menganjurkan pusingan pertama yang mengujakan pada 2 Mac lalu di Litar Sepang, kami tidak sabar untuk membawakan pula pusingan kedua serta pengenalan Gazoo Racing Vios Sprint Cup dan Gazoo Racing Enduro Cup.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required