Lamborghini catat jualan separuh tahun tertinggi dalam sejarah – 4,852 unit terjual, Urus paling laku

Lamborghini catat jualan separuh tahun tertinggi dalam sejarah – 4,852 unit terjual, Urus paling laku

Walaupun pandemik Covid-19 masih lagi menjadi ancaman global, nampaknya masih lagi ramai golongan berada tidak terkesan. Mana tidaknya, jenama eksotik Itali, Lamborghini telah mengumumkan bahawa mereka telah berjaya mencatatkan jualan separuh tahun paling tinggi dalam sejarahnya!

Dalam tempoh Januari sehingga Jun lalu, Lamborghini telah berjaya menjual sebanyak 4,852 kereta, atau kenaikan 37% berbanding tempoh sama pada 2020. Kenaikan ini juga adalah 6.6% lebih tinggi jika dibandingkan dengan tempoh yang sama pada 2019.

SUV Lamborghini Urus sekali lagi menjadi ‘bintang utama’ dalam rekod jualan kali ini dengan jualan sebanyak 2,796 unit (naik 35%). Ia diikuti dengan barisan kereta sport dan super mereka iaitu Huracan dengan jualan 1,532 unit (naik 46%) dan Aventador terjual sebanyak 534 unit (naik 21%).

Walaupun telah mencatatkan kenaikan yang cukup banyak, momentum berkenaan dilihat akan terus kekal dalam tempoh yang lama kerana tempahan yang mereka terima kini sudah penuh sehingga April 2022.

Lamborghini catat jualan separuh tahun tertinggi dalam sejarah – 4,852 unit terjual, Urus paling laku

Amerika Syarikat kekal menjadi pasaran terbesar Lamborghini dengan jualan sebanyak 1,502 unit sepanjang enam-bulan pertama tahun ini. Ia diikuti China (termasuk Hong Kong dan Macau; 602 unit), Jerman (391 unit), UK (318 unit), Jepun (258 unit), Timur Tengah (226 unit), dan Itali (197 unit). Jenama tersebut kini mempunyai 168 pengedar dalam 51 pasaran di seluruh dunia.

“Hasil luar biasa ini merupakan pengesahan berganda buat kami. Ia bukti kekukuhan dan kekuatan jenama ini, yang sedang menikmati daya tarikan walaupun dalam tempoh situasi yang terus mencabar dan tidak menentu,” kata CEO dan presiden Lamborghini, Stephan Winkelmann.

“Ia juga mengesahkan penerimaan positif kepada rancangan industri baharu kami untuk masa hadapan elektrifikasi barisan model kami, yang akan kami laburkan sejumlah lebih dari 1.5 bilion euro (RM7.45 bilion) menjelang 2024. Halatuju Lamborghini telahpun ditetapkan dalam tempoh tranformasi yang hebat, di mana inovasi teknologi dan kelestarian akan maju seiring dengan fokus kepada prestasi maksimum produk serta kesetiaan kepada DNA jenama,” tambahnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required