Smart tunjuk lagi teaser SUV elektrik konsep baharu

Smart tunjuk lagi teaser SUV elektrik konsep baharu

Smart telah mengeluarkan satu lagi teaser untuk model SUV elektrik konsep baru mereka, sebelum ia didedahkan secara rasmi di Munich Motor Show September nanti. Sementara teaser pertama Mei lalu menunjukkan bahagian depan dan sisi, teaser kedua ini pula menunjukkan bahagian atas.

Kita boleh melihat bumbung kaca besar, dengan corak berbintik di atasnya, dan rel bumbung warna perak di tepinya. Penyambung antara bumbung dengan badan pula menggunakan warna emas, dan turun sehingga ke d-pillar.

SUV elektrik ini adalah produk pertama hasil kerjasama Daimler dan Geely, dengan Geely mengendalikan pembangunan model masa hadapan manakala Mercedes-Benz pula terus melakukan bahagian rekaannya. Gaya jenama ini masih diketuai oleh Gordon Wagener, dan beliau pernah memberitahu Auto Express bahawa SUV ini sepatutnya kelihatan “cool, seksi dan matang, bukannya comel dan ceria.”

Secara tidak langsung ini membawa makna rekaan unik kereta smart seperti Tridion Safety Cell dan lampu yang besar tidak akan digunakan. Peralihan kepada penggerak elektrik juga bermaksud akan ada ruang lebih luas. “Sama seperti model semasa smart sekarang, kereta era baru ini akan menawarkan nisbah panjang kepada ruang yang lebih baik berbanding kereta biasa,” kata Wagener.

Model produksi nanti dijangka menggunakan platform Sustainable Experience Architecture (SEA) Geely, dengan jarak roda antara 2,650 mm hingga 2,900 mm, dan disasarkan untuk bersaing dengan model seperti MINI Countryman.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required