Porsche Macan facelift 2022 – SUV versi petrol diberi peningkatan, semua varian kini lebih berkuasa

Porsche Macan facelift 2022 – SUV versi petrol diberi peningkatan, semua varian kini lebih berkuasa

Porsche Macan pertama kali diperkenalkan kepada dunia pada tahun 2013, dan kemudiannya diberikan facelift pertama pada tahun 2018. Kini, model facelift kedua diperkenalkan, sebelum ia diganti dengan model elektrik penuh serba baru pada tahun 2023.

Untuk bahagian luar, tidak banyak yang berubah kecuali rekaan bampar hadapan dan belakang. Bentuk bukaan udara pada bampar hadapan adalah baru (warna hitam berkilat bagi GTS) sementara bampar belakang pula mempunyai diffuser lebih besar dan pemantul cahaya diletakkan di atas.

Cermin sisi Sport Design kini diberikan standard pada Macan, bersama lampu LED adaptif (DRL empat bintik lebih nipis) serta rim lebih besar – paling kecil 19 inci pada varian asas, 20 inci pada varian S dan 21 inci pada varian GTS.

Porsche Macan facelift 2022 – SUV versi petrol diberi peningkatan, semua varian kini lebih berkuasa

Masuk ke dalam, bahagian konsol tengah Macan diubah, dengan butang fizikal sebelum ini diganti dengan pad sesentuh seperti Taycan. Tombol gear juga kini lebih pendek dengan penanda kedudukan gear dicetak di atasnya. Kemudiannya, di atas papan pemuka, di bahagian tengah, ia dipasang dengan jam analog, manakala roda stereng varian GT Sport pula telah direka semula seperti 911 992, bersama butang kawalan beberapa ciri.

Melengkapi perubahan estetik ini adalah pilihan enjin baru yang kini menawarkan lebih kuasa pada semua varian. Kedua-dua Macan S dan GTS kini digerakkan oleh unit V6 twin turbo 2.9 liter (sebelum ini 3.0 liter turbo tunggal bagi varian S), sekaligus menaikkan prestasinya menjadi seperti varian GTS dan Turbo sebelum ini.

Dengan enjin baru ini, varian S mampu menghasilkan 380 PS pada antara 5,200 hingga 6,700 rpm dan 520 Nm tork antara 1,850 hingga 5,000 rpm (26 PS dan 40 Nm tork lebih tinggi). Sekarang, Macan S boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 4.6 saat, sebelum mencecah laju maksimum 259 km/j (5 km/j lebih tinggi berbanding sebelum ini).

GTS yang buat masa ini menjadi varian paling tinggi bagi Macan facelift 2022 pula mampu menghasilkan tambahan 60 PS dan 30 Nm tork, dengan jumlah keseluruhan menjadi 440 PS dari 5,700 hingga 6,600 rpm dan 550 Nm tork antara 1,900 hingga 5,600 rpm. Pecutan 0-100 km/j mampu dilakukan dalam masa 6.2 saat, sebelum mencapai laju maksimum 232 km/j. Semua varian menggunakan transmisi PDK klac berkembar tujuh kelajuan serta sistem pacuan semua roda.

Di sebalik badan Macan facelift ini, suspensinya (termasuk penyerap Porsche Active Suspension Management (PASM) yang didatangkan terus pada varian S dan GTS) telah ditala semula untuk menjadi lebih responsif. varian GTS juga diberikan dengan suspensi udara, yang 10% lebih tegap di hadapan dan 15% di belakang.

GALERI: Porsche Macan S facelift 2022

GALERI: Porsche Macan GTS facelift 2022

GALERI: Porsche Macan GTS facelift 2022 dengan pakej GTS Sport

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required