Aksesori naik taraf gaya dan prestasi GR Parts untuk GR 86 baru didedah – rekaan konsep turut ditunjuk

Aksesori naik taraf gaya dan prestasi GR Parts untuk GR 86 baru didedah – rekaan konsep turut ditunjuk

Toyota GR 86 masih belum dijual di Jepun, tetapi Toyota Racing Development (TRD) sudah mula menunjukkan barisan aksesori GR Parts yang akan mereka tawarkan untuk model sports tersebut.

Walaupun dalam keadaan asal GR 86 sudah sedia tampil sporty, kit badan ini menjadikannya lebih agresif lagi. Splitter di hadapan mempunyai kemasan hitam yang dipanggil oleh TRD sebagai “claws” (kuku tajam) dan pada bucu bampar ia dipasang dengan lip sama warna seperti badan – dikatakan dapat mengurangkan rintangan angin dan menutup tayar hadapan.

Konsep rekaan berbentuk C yang sama turut digunakan pada bahagian skirting, di mana TRD memberitahu ia dapat mengurangkan “goyang” waktu di selekoh. Bahagian belakang pula dipasang dengan diffuser, serta spoiler jenis ducktail yang didakwa dapat mengimbangi daya tolakan ke bawah (downforce) yang dihasilkan oleh splitter hadapan.

Dua ruang kosong pada bucu splitter ini diisi dengan muncung ekzos berkembar yang besar dan mempunyai ukiran logo GR. Barangan lain yang ditawarkan adalah seperti kemasan tambahan pada bampar, bukaan udara pada fender serta visor tingkap yang didakwa dapat meningkatkan rasa pemanduan di stereng serta pengendalian lebih linear.

Itu semua adalah barangan untuk bahagian luar, tetapi TRD juga ada menyediakan beberapa alat ganti prestasi seperti kit suspensi GR dengan rod yang disalut diamond-like carbon (DLC) untuk mengurangkan geseran serta meningkatkan pemanduan serta pengendalian. Turut disediakan adalah kit brek yang lebih besar, dengan angkup jenis monobloc serta cakera berliang, dan rim 19 inci dengan cabang berbentuk Y.

Pada bahagian dalam, GR Parts menyediakan panel yang kelihatan seperti forged carbon pada kereta supercar, serta pad lutut yang dibalut dengan kain suede. Anda juga boleh mendapatkan sarung kunci aramid fibre dengan kemasan aluminium di keliling badannya.

Bahagian enjin kereta ini tidak disentuh, dan ia masih lagi menggunakan unit boxer NA 2.4 liter yang mampu menghasilkan kuasa 235 PS pada 7,000 rpm dan 250 Nm tork pada 3,700 rpm, dihantar kepada roda belakang sama ada melalui transmisi manual atau automatik enam kelajuan.

Selain daripada aksesori rasmi GR Parts yang akan dijual dalam pasaran ini, TRD turut menyiarkan galeri penuh aksesori konsep yang dipanggil sebagai GR Parts Concept. Konsep rekaannya masih lagi sama tetapi ia dijadikan lebih agresif lagi dengan splitter lebih panjang, tambahan kemasan lebih kembang, bukaan udara pada gril, serta skirting dan sayap yang lebih besar.

Paling menarik adalah tambahan pada lengkung roda yang lebih lebar 43 mm pada setiap sisi, sekaligus menjadikan kedudukan GR 86 ini lebih kembang dan garang. Bonet serta fender hadapan turut dipasang dengan lubang udara, untuk melepaskan angin daripada ruang tayar.

GALERI: Toyota GR 86 dengan GR Parts

GALERI: Toyota GR 86 GR Parts Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required