Toyota Fortuner GR Sport dilancar di Thai – 2.8L turbodiesel dengan 4WD, 204 PS/500 Nm; RM240,279

Toyota Fortuner GR Sport dilancar di Thai – 2.8L turbodiesel dengan 4WD, 204 PS/500 Nm; RM240,279

Toyota telah melancarkan Fortuner GR Sport di Thailand, dengan menerima suntikan gaya ala-permotoran untuk bahagian luar dan dalam. Jika anda perasan, untuk pasaran Thailand, ia adalah berbeza dengan model Fortuner GR Sport yang diperkenalkan di Indonesia baru-baru ini.

Sebagai permulaan, rekaan lampu utama dan wajah hadapan Fortuner GR Sport versi Thailand ini adalah berbeza dengan apa yang ditawarkan di Indonesia. Versi Thailand lebih ketara miliki DNA Toyota Gazoo Racing dengan gril tengah yang ditempatkan di bawah dan corong sudut sedikit memiliki sentuhan hero rali, GR Yaris.

Perbezaan lain yang jelas kelihatan temasuklah kemasan hitam berkilat pada kepingan kemasan untuk emblem, lampu utama dan gril bawah, sementara lampu utamanya juga ditampilkan dengan rekaan yang berbeza dengan empat lampu nyalaan siang DRL yang lebih kurang sama dengan Fortuner 2.8 VRZ untuk pasaran Malaysia, di mana versi Thailand ini berkongsi susunan asas yang sama dengan varian Legender.

Rekaan yang hampir sama juga kelihatan pada bahagian belakang, di mana Fortuner GR Sport versi Thai mengadaptasi kemasan bampar belakang Fortuner 2.8 VRZ pasaran Malaysia, termasuk kemasan berbentuk-L pada bahagian sudut dengan rona hitam. Malahan bampar belakang juga diberikan kemasan hitam berkilat.

Jika pembeli di Indonesia berpeluang memilih sama ada enjin 2.7 liter petrol 163 hp/247 Nm atau 2.4 liter turbodiesel 149 hp/400 Nm, Fortuner GR Sport untuk Thailand hanya ditawarkan dengan satu penjana kuasa sahaja iaitu 2.8 liter turbodiesel yang mampu menghasilkan 204 PS dan tork 500 Nm.

Spesifikasi pemanduan juga berbeza; SUV pasaran Thai menerima pacuan 4WD, sementara Fortuner GR Sport di Indonesia dengan pacuan roda-belakang. Selain itu, versi Thailand juga menerima aloi dark gunmetal bersaiz 20-inci dengan tayar berukuran 265/50, kaliper brek dengan perumah merah untuk bahagian hadapan dan belakang.

Bagi bahagian dalamannya, Fortuner GR Sport didominasikan dengan sentuhan serba hitam dengan kemasan kontras merah. Tempat duduk hadapannya dengan material kulit rona hitam dan jahitan kontras dan suede pada seksyen tengah dengan warna merah, bersama logo sulaman GR pada perehat kepala. Roda stereng pelbagai-fungsi dengan kemasan kulit bersama logo GR turut diberikan.

Kemasan perak gelap pula menjadi hiasan pada konsol tengah, malahan permukaan pintu, dan tuil gear dipadankan dengan balutan kulit tiruan rona hitam dengan kemasan perak gelap, sementara seksyen konsol bawah pula menerima kemasan ala gentian-karbon.

Ia turut diberikan sedikit sentuhan permotoran pada pedal aluminium dan lambang GR pada butang penghidup enjin dan key fob. Untuk aspek keselamatan, Fortuner GR Sport diberikan pakej Toyota Safety Sense yang merangkumi sistem pra-pelanggaran, kepekaan ketibaan lorong, kawalan kelajuan radar dinamik, pemantauan titik buta, dan kepekaan trafik lintasan belakang.

Toyota Fortuner GR Sport di Thailand ditawarkan dengan tiga warna luaran – Emotional Red dan White Pearl CS yang dipadankan dengan kemasan bumbung hitam dan plihan warna ketiga pula ialah Attitude Black Mica. Ia ditawarkan dengan varian tunggal 2.8 liter turbodiesel 4WD dengan harga THB1,879,000 (RM240,279), dan akan mula berada di bilik pameran di seluruh Thailand mulai 17 September ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required