Selepas bernaung di bawah Geely, Proton kini menggunakan kaedah markah demerit Audit Produk Pelanggan Global (GCPA) yang sama seperti apa yang digunakan oleh kilang Geely dan Volvo bagi menentukan tahap kualiti produk yang dikeluarkan oleh kilang mereka.

Dengan adanya kaedah tersebut, Proton dapat memantau kualiti produk mereka agar selari dengan standard global. Sistem ini menilai setiap isu yang terjadi pada barisan produksi berdasarkan tahap keparahannya – lebih teruk kualiti, makin tinggi markah demerit yang diberikan, dan makin kurang markah, tahap kualiti produk tersebut dinilai lebih baik.

Jadi bagaimana tahap GCPA Proton Iriz dan Persona facelift 2022 yang baru dilancarkan bulan lalu buat masa sekarang? Menurut eksekutif program kenderaan Proton, Adzrai Aziz Ibrahim dalam satu temu ramah baru-baru ini, ketika mula-mula sistem GCPA ini diperkenalkan pada 2017, Persona menerima demerit setinggi 5,460 markah, manakala Iriz pula lebih tinggi dengan 6,590 markah.

Menjelang 2018, markah demerit masing-masing dilihat turun mendadak dengan Persona mencatatkan 1,840 markah dan Iriz mencatatkan 2,160 markah. Manakala pada 2019, markah GCPA tersebut dilihat sekali lagi turun dengan Persona merekodkan 1,360 markah, dan Iriz pula 1,420 markah.

Adzrai yang juga ketua projek untuk kedua-dua model ini menyatakan bahawa syarikatnya masih tidak berpuas hati dengan kadar penurunan markah demerit CGPA berkenaan, dan mahu ia diturunkan lagi supaya berada di bawah 1,000 markah menerusi model facelift Persona dan Iriz 2022 yang baru dilancarkan tempoh hari.

Hasilnya, kini Persona sudahpun mencatatkan markah demerit GCPA serendah 900 markah manakala Iriz pula kini lebih baik dari kembar sedannya itu dengan hanya 880 markah. Prestasi yang dicatatkan ini menunjukkan bahawa kualiti produk untuk Persona dan Iriz kini masing-masing adalah 83.5% dan 87% lebih baik berbanding pada tahun 2017.

Angka yang ditunjukkan tersebut juga menunjukkan GCPA Proton kini semakin hampir dengan paras yang dicatatkan oleh Geely dan Volvo. Malah, markah terkini GCPA terbaharu berkenaan adalah lebih baik dari apa yang dicapai Geely pada tahun 2019 iaitu pada tahap 1,100 markah, dan sangat hampir dengan Volvo dengan 850 markah demerit pada tempoh yang sama.

Selain dari penambahbaikkan yang dapat dilihat pada kawalan kualiti, Proton juga telah mengenalpasti enam lagi aspek yang telah dipertingkat untuk Persona dan Iriz 2022 ini berbanding 2019. Seperti yang dilaporkan sebelum ini, penggunaan bahan api telah mencatatkan kadar lebih rendah, manakala aspek keselesaan pemanduan dan pengedalian juga telah dipertingkat.

Tahap NVH dalam aspek kebocoran udara untuk kedua-dua model ini juga telah ditambahbaik, serta jarak membrek juga kini lebih dekat di mana Iriz yang sebelum ini mencatatkan 42.8 meter dan Persona 43.9 meter, kedua-duanya kini mampu berhenti dalam jarak kurang dari 4 meter.

GALERI: Proton Iriz 1.6 Active 2022

Proton Persona 1.6L Premium 2022