Mitsubishi Mirage mungkin berkubur di Australia kerana sudah tidak penuhi piawaian keselamatan

Mitsubishi Mirage mungkin berkubur di Australia kerana sudah tidak penuhi piawaian keselamatan

Masuk tahun ini, Mitsubishi Mirage sudah berada kira-kira 10-tahun dalam pasaran. Penyegaran yang dibuat menerusi facelift kali kedua diperkenalkan pada 2019 mungkin masih membolehkan hatchback segmen-A tersebut terus kekal relevan dari segi gaya, namun dengan kerangka yang sudah sangat berusia, ia tentu sukar untuk menandingi keselamatan yang ditawarkan pada saingannya yang lebih muda.

Terbaharu, portal automotif Australia, Drive melaporkan bahawa jualan Mirage mungkin akan dihentikan tidak lama lagi kerana struktur keselamatan pada badannya akan menghadapi kesukaran untuk memenuhi piawaian yang ditentukan oleh undang-undang keselamatan baharu berkuatkuasa 1 November nanti.

Portal tersebut difahamkan bahawa Mirage tidak akan menepati piawaian yang ditetapkan pada ujian pelanggaran sisi baharu. Jika tingkat taraf struktur, kejuruteraan dan pengiktirafan tidak diluluskan pada hujung Oktober 2021, Mitsubishi Australia terpaksa menghentikan jualan hatchback kompak berkenaan tidak lama lagi.

Mitsubishi Mirage mungkin berkubur di Australia kerana sudah tidak penuhi piawaian keselamatan

Walau bagaimanapun, Mitsubishi dijangka masih boleh menjual baki model tersebut sehingga 30 Jun 2022 kerana ia masih menepati Undang-undang Rekaan Australia (ADRs) sedia ada yang masih digunakan sebelum 1 November 2021.

Undang-undang baharu yang dikenali sebagai “Undang-undang Rekaan Australia 85/00 – Prestasi Impak Sisi Tiang” (atau ADR 85) yang bakal digunakan bermula 1 November itu disasarkan untuk mengurangkan kecederaan dan kematian ketika impak pelanggaran sisi terhadap objek seperti pokok atau tiang, dikuatkuasakan terhadap kereta penumpang dan SUV yang diperkenalkan sebelum 1 November 2017.

Mitsubishi Mirage facelift ini dilancarkan di Australia pada 2020, tetapi ia dilihat tidak menampilkan prestasi jualan yang begitu baik akhir-akhir ini dengan jumlah jualan hanya 583 unit dari Januari sehingga Julai 2021.

Mitsubishi Mirage mungkin berkubur di Australia kerana sudah tidak penuhi piawaian keselamatan

Ditambah dengan aspek kerangkanya yang begitu berusia dan mungkin tidak akan berada lama dalam pasaran, Mitsubishi mungkin tidak akan mengeluarkan pelaburan bagi membuat proses kejuruteraan semula bagi membolehkan Mirage melepasi piawaian baharu berkenaan.

Selain dari penyegaran pada aspek penampilan, Mirage facelift ini juga diberikan berberapa tingkat taraf keselamatan ketika ia dilancarkan tahun lalu, termasuk pemadanan brek kecemasan automatik (AEB) dan juga enam beg udara standard untuk semua varian.

Seperti model yang diperkenalkan pada tahun 2011, Mirage facelift berkenaan masih kekal dijana 1.2 liter tiga silinder NA berkuasa 78 hp/100 Nm. Model varian tertinggi LS hanya hadir dengan kotak gear CVT automatik, mana versi ES masih boleh dipilih dengan transmisi lima-kelajuan manual. Ia dijual pada harga bermula AU$17,490 (RM53,123) untuk model ES manual, sekaligus menjadi kereta baharu paling murah di negara berkenaan.

GALERI: Mitsubishi Mirage facelift 2020 pasaran Australia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required