Chery QQ Ice Cream – dijangka akan dijual bermula RM19k, kereta elektrik kompak berkuasa 27 PS/85 Nm

Chery QQ Ice Cream – dijangka akan dijual bermula RM19k, kereta elektrik kompak berkuasa 27 PS/85 Nm

Apa yang anda lihat ini adalah imej rasmi pertama kereta elektrik kompak buatan China, Chery QQ Ice Cream. Menurut laporan CarNewsChina, QQ Ice Cream ini dijangka akan dijual pada harga 30,000 yuan (RM19,375) di pasaran tersebut, dan bakal memberi saingan terus kepada satu lagi kereta elektrik kompak iaitu Wulling Hongguang Mini EV yang dijual pada harga lebih murah, 28,800 yuan (RM18,600) dan telah dilancarkan pada Julai lalu.

Model baharu ini akan membarisi siri kereta bandar Chery QQ dan ia merupakan yang pertama berada dalam sub-divisi iCar Ecology jenama China tersebut. Ia dihasilkan dengan panjang hanya 2,980 mm, lebar 1,496 mm, tinggi 1,637 mm dan jarak roda 1,960 mm.

Bagi membayangkan betapa kecilnya QQ Ice Cream ini, ia adalah 660 mm lebih pendek, 126 mm kurang lebar dan jarak roda 495 lebih dekat berbanding Perodua Axia. Namun untuk tinggi, Axia adalah 127 mm lebih rendah berbanding kereta elektrik kecil buatan China ini.

Chery QQ Ice Cream – dijangka akan dijual bermula RM19k, kereta elektrik kompak berkuasa 27 PS/85 Nm

Walaupun bersaiz kecil dan menampilkan badan tiga pintu, Chery QQ Ice Cream masih mampu untuk membawa empat penumpang. Ia direka dengan bentuk yang benar-benar seperti kotak bagi memastikan setiap ruang boleh digunakan oleh penumpang. Ciri yang sama juga sebenarnya tampil pada Wuling Hongguang, namun Chery memberikan rupa yang lebih menarik pada Q Ice Cream ini untuk memberikan saingan.

Pada bahagian muka, Ice Cream diberikan lampu nyalaan siang LED berbentuk-U yang memberikannya satu karekter unik. Manakala pada bahagian bampar, ia menerima satu kemasan hitam yang lebar serta diberikan seksyen berbentuk bulat yang mungkin untuk menempatkan lampu kabus.

Walaupun secara asasnya Ice Cream ini direka seakan kotak, profil sisinya masih diberikan garis badan untuk menimbulkan bahagian ruang tayar hadapan dan belakang, serta garis tingkap belakang yang direka tinggi. Bahagian belakang kereta ini direka seakan cerminan mukanya, yang diberikan grafik pada lampu berbentuk sama serta sepasang reflektor bulat pada bampar.

Chery QQ Ice Cream – dijangka akan dijual bermula RM19k, kereta elektrik kompak berkuasa 27 PS/85 Nm

Bagi memberikan imej yang lebih funky, Chery QQ Ice Cream ini akan ditawarkan dengan tidak kurang dari tujuh warna badan, bersama pilihan tema dua tona dengan bumbung berwarna hitam. Roda kereta ini nampak kecil bukan? Ya, ia memang kecil, hanya berdiameter 12-inci, dibalut bersama tayar bersaiz 145/70R12.

Tiada imej rasmi untuk bahagian dalaman disiarkan setakat ini. Tetapi berdasarkan versi ubahsuai QQ Ice Cream (digelar Tao Huanxi) yang didedahkan ketika acara Chengdu Auto Show baru-baru ini dan disiarkan oleh portal iNews, model ini menampilkan rekaan dalaman yang juga lebih bergaya dari Wuling Hongguang Mini EV.

Ia diberikan papan pemuka bentangan dua lapisan rata dengan paparan instrumen digital dan juga skrin sesentuh berdiri sendiri untuk sistem infotainmen, roda stereng dua jejari bersama suis pelbagai fungsi yang menampilkan material premium. Walau bagaimanapun, unit-unit yang didedahkan tersebut masih dalam versi konsep dan mungkin berbeza untuk model produksi yang akan dijual kepada pelanggan.

Chery telah mengesahkan bahawa QQ Ice Cream akan digerakkan oleh motor elektrik “TZ160XFDM13A” yang menghasilkan 27 PS (27 hp atau 20 kW) dan tork maksima 85 Nm, membolehkan ia mencapai kelajuan maksima 100 km/j. Motor tersebut menerima bekalan kuasa dari bateri lithium logam fosfat, membolehkan ia bergerak sejauh antara 120 atau 170 km untuk sekali cas penuh. Kereta ini mempunyai berat antara 699 dan 743 kg, bergantung kepada varian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required