Suzuki GSX-S1000GT didedah – kuasa 152 PS, 106 Nm

Suzuki GSX-S1000GT didedah – kuasa 152 PS, 106 Nm

Meskipun sekarang trend motosikal perjalanan jauh lebih kepada jenis adventure tourer, masih ada pengeluar yang menawarkan model sport tourer baru seperti BMW R1200RS dan Kawasaki H2SX. Sekarang, Suzuki juga menyertai kategori ini dengan pengenalan GSX-S1000GT.

Penggerak GSX-S1000GT ini adalah enjin empat silinder 999 cc DOHC sama seperti GSX-S1000 (model naked) dan mampu menghasilkan kuasa 152 PS pada 11,000 rpm dan 106 Nm tork pada 9,250 rpm. Ia dipadankan bersama kotak gear enam kelajuan dengan quickshifter secara standard.

Berat motosikal ini adalah 226 kg, dan ia berada dalam lingkungan yang biasa bagi model seperti ini, manakala tinggi tempat duduk pula 810 mm, dan datang dengan tangki bahan api 19 liter. Suspensi depan dan belakang boleh dilaras sepenuhnya secara manual dan di masa hadapan nanti mungkin akan ada versi yang dipertingkat dengan suspensi elektronik.

Pada bahagian kokpit, Suzuki telah memasang skrin TFT-LCD 6.5 inci berwarna penuh dan ia boleh disambung kepada telefon pintar melalui bluetooth untuk memberikan pelbagai fungsi yang memudahkan penunggang. Sistem elektronik lain yang diberi adalah seperti kawalan cengkaman, mod tunggangan, cruise control serta Cornering ABS.

Dengan perjalanan Suzuki yang semakin rancak di Malaysia sekarang, kita juga boleh menjangkakan GSX-S1000GT bakal tiba tidak lama lagi. Selepas pelancaran enam model pada bulan lepas, Suzuki Malaysia memberitahu akan melancarkan tiga lagi model berkapasiti tinggi hujung tahun ini dan kemudiannya akan diikuti tiga model kapasiti rendah suku pertama tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Suzuki, Yamaha, Kawasaki & BMW bike fans on Oct 04, 2021 at 1:02 pm

    Hi Suzuki, well-done on new outcomes but now the price need to reduction in order to get more sales. If the price is too expensive, Suzuki won’t go anywhere….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Big Bike Fans on Jul 24, 2022 at 1:02 am

    Sayangnya tidak ada dalam senarai masuk ke Malaysia..Sad

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required