BMW iX EV – lebih 100 unit telah ditempah di Malaysia tak sampai sebulan; harga bermula RM420k-RM473k

BMW iX EV – lebih 100 unit telah ditempah di Malaysia tak sampai sebulan; harga bermula RM420k-RM473k

Seperti yang kita tahu, kenderaan elektrik sepenuhnya (EV) masih lagi belum begitu popular di Malaysia – bukan sahaja kerana fasiliti pengecaj dalam negara masih belum meluas, malah harganya juga masih mahal. Namun untuk SUV elektrik penuh BMW iX EV, sambutan yang diterima di sini nampaknya sangat menggalakkan.

Model ini baru sahaja dilancarkan di Malaysia pada hujung bulan lalu, dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM419,630, atau RM472,630 dengan pakej Sport. Namun dalam masa kurang seminggu, 64 unit telah pun ditempah dan sehingga kini (belum lagi genap sebulan) tempahannya telahpun melebihi 100 unit!

Perkara ini dinyatakan oleh ketua komunikasi korporat BMW Group Malaysia, Sashi Ambihaipahan dalam satu sesi pertemuan maya yang dianjurkan oleh BMW baru-baru ini, di mana beliau turut mendedahkan beberapa perancangan syarikatnya berkenaan halatuju elektrifikasi mereka di Malaysia.

BMW iX EV – lebih 100 unit telah ditempah di Malaysia tak sampai sebulan; harga bermula RM420k-RM473k

Walaupun angka sebenar tempahan tersebut tidak dinyatakan secara terperinci, Sashi mengesahkan ia kini telah mencapai tiga digit. “Tempahan agak luar biasa – kami sebenarnya sudah mencapai 100 [tempahan] hanya dalam minggu [pertama],” katanya dan menambah “Ia agak memeranjatkan”.

Pelanggan yang menempah BMW iX ini hanya akan menerima kereta mereka pada tahun hadapan. Sebab itulah ia tidak akan menerima insentif potongan cukai jualan sebanyak 50% untuk model diimport sepenuhnya (CBU) oleh kerajaan yang akan berakhir pada 31 Disember ini.

Namun untuk mereka yang membuat tempahan awal ini menerima berberapa tawaran menarik seperti pemasangan percuma pengecaj wallbox (tidak disertakan) di rumah, dan juga penggunaan pengecaj awam ChargEV percuma selama setahun. Promosi ini pada awalnya hanya diberikan kepada 50 pembeli terawal, namun kemudiannya ditambah untuk 100 pembeli terawal.

BMW iX EV – lebih 100 unit telah ditempah di Malaysia tak sampai sebulan; harga bermula RM420k-RM473k

Model ini hanya ditawarkan dalam satu varian bagi pasaran Malaysia iaitu iX xDrive40. Varian tersebut dijana oleh dua buah motor elektrik – 190 kW (258 PS) pada gandar hadapan dan 200 kW (272 PS) pada gandar belakang – menghasilkan kuasa akhir 240 kW (326 PS) dan tork maksima 630 Nm bermula dari 0 rpm.

Motor-motor berkenaan menerima kuasa elektrik dari bateri lithium-ion 71 kWj bagi memberikan jarak gerak sejauh 425 km dengan satu caj penuh. Bateri tersebut mengambil masa tujuh jam dan 15 minit untuk dipenuhkan menggunakan pengecaj AC 11 kW.

Ia juga boleh menerima pengecaj pantas DC 150 kW yang membolehkan kuasa dari 10% naik ke 80% dalam masa hanya 31 minit. BMW menyatakan bahawa sudah ada perancangan bagi membuka stesen pengecaj pantas DC ini di perhentian rehat lebuh raya, pusat beli-belah dan juga di semua jaringan pengedar BMW – jadi ini tentu berita baik untuk bakal pemilik SUV elektrik tersebut, membolehkan mereka bergerak dalam jarak jauh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required