Triumph Tiger Sport 660 – gambar rasmi pertama model touring didedah, pengenalan penuh 5 Oktober

Kemunculan Trident 660 pada tahun lepas menunjukkan Triumph kini mahu memberi saingan kepada model naked keluaran Jepun seperti Suzuki SV650, Yamaha MT-07, Honda CB650R dan Kawasaki Z650. Ia dijadikan lebih mampu milik berbanding model Triumph sebelum ini, tetapi masih mengekalkan ciri unik jenama tersebut.

Sekarang, hampir satu tahun selepas Trident mula dijual, muncul pula variasi pertama daripada model ini, yang menggunakan bentuk touring, iaitu Tiger Sport 660. Perkara ini sememangnya sudah boleh dijangka dan ia mungkin akan diikuti oleh beberapa lagi model variasi seperti scrambler, adventure atau mungkin juga sports.

Tiger Sport 660 hanya akan didedah pada 5 Oktober ini melalui satu siaran langsung di media sosial, tetapi sejak sebulan yang lepas, Triumph sudah mula mengeluarkan gambar teaser bentuk penuh motosikal dengan pelekat camouflage. Terbaru, gambar sebenar yang cuma menunjukkan bahagian hadapan pula disiar.

Triumph Tiger Sport 660 – gambar rasmi pertama model touring didedah, pengenalan penuh 5 Oktober

Bahagian yang ditutup cuma badannya, sementara bahagian lain di bawah semuanya boleh dilihat jelas. Ini mungkin kerana Triumph sudah tidak hirau jika orang ramai dapat melihat kelengkapan lain, kerana daripada namanya sahaja kita boleh mengetahui ia menggunakan asas yang sama dengan Trident 660.

Ini termasuklah enjin tiga silinder 660 cc bersama padanan kotak gear enam kelajuan (kuasa 81 PS dan 64 Nm pada Trident), fork teleskopik Showa, set brek cakera berkembar dengan angkup Nissin di hadapan serta ekzos yang berakhir di bahagian tengah motosikal (bawah).

Sudah tentu, sebagai sebuah motosikal touring, Tiger Sport 660 boleh dijangka menggunakan beberapa kelengkapan yang berbeza seperti tangki lebih besar, pemegang serta penghadang angin lebih tinggi serta talaan kuasa yang berbeza. Daripada gambar teaser penuh motosikal juga, kita sudah boleh melihat ia mempunyai tapak khas untuk meletakkan beg barangan di bahagian tepi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required