Ducati Multistrada V2 dan V2S didedah – lebih ringan daripada Multistrada 950, suspensi elektronik Skyhook

Ducati Multistrada V2 dan V2S didedah – lebih ringan daripada Multistrada 950, suspensi elektronik Skyhook

Dalam episod pertama Ducati World Premiere tahun ini, pengeluar dari Itali tersebut telah memperkenalkan Multistrada V2 dan V2S kepada dunia. Antara keduanya, kelengkapan, penampilan serta pilihan tambahan yang diberi adalah berbeza.

Pada casis trellis motosikal ini, terletak enjin dua silinder V Testastretta 937 cc yang mampu menghasilkan kuasa 113 hp pada 9,000 rpm dan 96 Nm tork pada 7,750 rpm. Ia dipadankan bersama kotak gear enam kelajuan dengan slipper clutch dan pacuan rantai, sementara V2S diberi dengan quickshifter.

Pada bahagian suspensi, V2S yang disediakan sebagai pilihan varian lebih tinggi datang dengan suspensi elektronik Skyhook, terdiri daripada fork serta monoshock yang boleh dilaras sepenuhnya dengan menekan butang sahaja (atau automatik mengikut mod). Multistrada V2 biasa juga datang dengan suspensi boleh laras sepenuhnya, tetapi perlu dilakukan secara manual.

Brek adalah daripada Brembo, terdiri daripada cakera 320 mm berkembar dan angkup Monobloc empat piston di hadapan sementara di belakang menggunakan cakera 265 mm bersama angkup dua piston.

Dalam keadaan standard, tinggi tempat duduk Multistrada V2 dan V2S adalah 830 mm. Walaubagaimanapun, sekiranya mahu, pemilik boleh mendapatkan tempat duduk lebih tinggi (850 mm) atau lebih rendah (810 mm) yang dijual secara berasingan. Jika mahu lebih rendah lagi, Ducati menyediakan kit khas yang menjadikan tinggi tempat duduknya cuma 790 mm.

Secara keseluruhannya, Multistrada V2 ini adalah 5 kg lebih ringan berbanding Multistrada 950, dengan catatan berat kering 199 kg bagi V2 dan 202 kg bagi V2S. Bahagian enjin sahaja sudah melibatkan pengurangan sebanyak 2 kg, di mana 1.5 kg daripadanya adalah dari bahagian klac.

Ducati Multistrada V2 dan V2S didedah – lebih ringan daripada Multistrada 950, suspensi elektronik Skyhook

Bahagian lain yang menyumbang kepada pengurangan berat adalah rim (-1.7 kg), di mana ia menggunakan unit daripada Multistrada V4, cermin sisi serta flange cakera brek hadapan. Selain itu, rim spoked yang disediakan sebagai pilihan tambahan dapat memberikan lebih lagi pengurangan berat.

Pada bahagian kokpit, versi asas V2 cuma mendapat panel paparan LCD sementara V2S diberikan dengan skrin TFT-LCD 5.0 inci. Sistem elektronik seperti Vehicle Hold Control, Traction Control, ABS dan empat mod tunggangan diberikan kepada kedua-dua varian. Untuk V2S, ia kemudiannya ditambah lagi dengan cruise control, lampu utama LED dengan lampu membelok, sistem sambungan tanpa sentuh serta butang kawalan yang menyala.

Kedua-dua Multistrada V2 dan V2S ditawarkan dalam warna Ducati Red dengan rim hitam, sementara Multistrada V2S ditambah dengan pilihan warna Street Grey bersama rim GP Red. Ada dua pakej yang disediakan oleh Ducati untuk model adventure tourer ini, iaitu Essential, serta Travel (untuk V2S sahaja) yang memberikan beg barangan, pemanas tangan serta tongkat tengah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required