Geely mulakan produksi satelit untuk kereta tanpa pemandu – sasar hasilkan sejumlah 500 unit setahun

Geely mulakan produksi satelit untuk kereta tanpa pemandu – sasar hasilkan sejumlah 500 unit setahun

Geely secara rasmi telah memulakan produksi besar-besaran satelit bumi orbit rendah, di mana pengeluarannya dikendalikan oleh ahli kumpulan di tempat kelahiran asal syarikat tersebut iaitu di Taizhou, wilayah Zhejiang. Satelit berkenaan disasarkan untuk diproduksi sebanyak 500 unit setahun.

Ia dibangunkan oleh syarikat subsidiari Geely iaitu Geespace, yang kemudiannya akan membentuk jaringan bagi memberikan data navigasi GPS secara sangat tepat, digunakan untuk panduan bagi kenderaan berautonomi yang bergerak sendiri tanpa pemandu. Pelbagai jenis satelit akan dibina bagi merealisasikan fungsi-fungsi lain seperti komunikasi kenderaan-kepada-kenderaan (V2V) dan kenderaan-kepada-semua (V2X).

Geely mulakan produksi satelit untuk kereta tanpa pemandu – sasar hasilkan sejumlah 500 unit setahun

Ini menandakan permulaan untuk pembuat kenderaan swasta terbesar di China untuk masuk ke lapangan yang selama ini dikuasai oleh jabatan kententeraan negara berkenaan. Sebelum ini, pembuatan satelit merupakan perusahaan yang didominasi oleh entiti yang berkait dengan Tentera Pembebasan Rakyat.

Dengan syarikat swasta AS kini semakin aktif dalam perniagaan ruang angkasa, Geely merasakan bahawa mereka juga harus meneroka perniagaan satelit bagi memperluaskan penampilannya pada peringkat global. Menurut laporan Nikkei Asia, pengasas dan pengerusi Geely, Eric Li Shufu berkhidmat dalam Kongres Rakyat Nasional dan mempunyai hubungan rapat dengan presiden Xi Jinping. Xi pernah bertugas sebagai setiausaha parti di wilayah Zhejiang, iaitu tempat asal Geely.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required