Tiga kilang Nissan di Sepanyol akan ditutup tahun ini; bakal dijual kepada Great Wall Motors dari China?

Tiga kilang Nissan di Sepanyol akan ditutup tahun ini; bakal dijual kepada Great Wall Motors dari China?

Nissan dan pihak berkuasa di Sepanyol kini sudahpun mula berbincang dengan pihak yang berminat untuk mengambil alih tiga kilang milik jenama automotif Jepun berkenaan, di mana ia bakal ditutup pada Disember ini sebagai salah satu langkah penstrukturan semula bagi mengurangkan kos-kos tetap.

Syarikat tersebut mempunyai lima kilang di Sepanyol, di mana tiga daripanya yang terletak di Barcelona (Zona Franca, Montcada i Reixac dan Sant Andreu de la Barca) akan ditutup, manakala dua lagi kilang iaitu Avila dan Corrales de Buelna akan meneruskan operasi Nissan di negara berkenaan.

Bagi kilang Avila, ia juga turut membekalkan komponen kepada model-model dalam Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi, manakala Corrales de Buelna pula menjalankan operasi membuat proses penuangan serta pemesinan pelbagai komponen.

Menurut kenyataan rasmi yang dikeluarkan, “perbincangan yang diutamakan” kini dibuat dengan jenama automotif China iaitu Great Wall Motors (GWM) berkenaan kilang Zona France, iaitu kilang paling besar antara tiga fasiliti yang bakal ditutup tersebut. Sumber dari Konfederasi Umum Buruh (CGT) memberitahu Reuters bahawa GWM kini turut sedang menilai keperluan untuk turut mengambil alih kilang Nissan Montcada i Reixac dan Sant Andreu de la Barca.

Tiga kilang Nissan di Sepanyol akan ditutup tahun ini; bakal dijual kepada Great Wall Motors dari China?

Sementara itu, pengeluar motosikal elektrik Sepanyol iaitu Silence dan juga firma mobiliti elektrik tempatan, QEV Technologies (syarikat yang mempunyai kaitan dengan Volta Trucks dan Inzile) dikatakan turut berminat dengan dua kilang lebih kecil berkenaan.

Sumber tersebut turut menyatakan bahawa tiga kilang Nissan di Barcelona berkenaan kini mempunyai sekitar 3,000 pekerja secara terus dan 20,000 secara tidak terus. Dengan penutupan yang dijadualkan berkenaan, hanya 1,600 pekerja secara terus kini masih belum diketahui nasib mereka, manakala selebihnya menerima manfaat seperti persaraan awal dan lain-lain.

“Nissan kini membuka sepenuhnya perbincangan dengan satu objektif: bagi mencapai industrisasi semula kilang Nissan di Barcelona. Kami percaya bahawa kami akan mencapai solusi yang memberikan manfaat bagi semua pihak,” kata Frank Torres, naib presiden eksekutif serantau bagi tranformasi perniagaan dan perhubungan di Pakatan untuk rantau AMIEO (Afrika, Timur Tengah. India, Eropah dan Ocenania). Torres turut bertanggungjawab terhadap operasi industri Nissan di Sepanyol.

“Seperti yang telah kami buat sejak dari mula, Nissan akan terus untuk memainkan peranan aktif dalam menyokong pembangunan projek-projek terpilih. Syarikat akan bekerjasama dengan ahli lain dalam suruhanjaya industrisasi semula sepanjang perbincangan dengan yang terbaik akan mencapai persetujuan,” tambahnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required