Hong Leong Yamaha Motor siarkan teaser model baru yang akan diperkenalkan 15 Okt ini – MT-09? T-Max?

Pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) telah mengeluarkan dua video teaser yang mahu memberitahu pada 15 Oktober ini, mereka akan melancarkan sebuah model baru untuk pasaran.

Dalam kedua-dua video ini, tidak sedikit pun bentuk motosikal ditunjuk, dengan yang pertama cuma menampakkan seorang lelaki sedang mengangkat besi di gim, berserta ayat yang bermaksud “enjin baru lebih berkuasa” dan tarikh pendedahannya – 15 Oktober, 8 malam.

Kemudiannya dalam video kedua pula, ia menunjukkan seseorang sedang meluncur salji dan dipadankan bersama ayat “elegan & mewah, kemasan premium”. Memang bukan senang untuk menterjemah teaser ini, tetapi kita masih boleh menggunakan beberapa petunjuk.

Pertama, ia bukan sahaja disiarkan di halaman rasmi HLYM, tetapi juga satu lagi halaman khas yang dibuat hanya untuk motosikal kapasiti tinggi mereka. Jadi bermakna, ini adalah sebuah motosikal kapasiti tinggi, lebih daripada 250 cc.

Ramai yang membuat jangkaan ini adalah teaser untuk R7, tetapi kami rasa, ia seperti kurang sesuai dengan tema video yang disiarkan. Jika R7, pastinya ia lebih ke arah prestasi dan litar. Jika mahu membuat tekaan, kami namakan, MT-09 dan Tracer 9 baru sebagai permulaan.

Dua model yang masih belum tiba di Malaysia ini mendapat enjin berkapasiti lebih tinggi berbanding MT-09 dan Tracer 900 yang dijual di negara kita sekarang, dan ia bersesuaian dengan tema “enjin baru lebih berkuasa” pada video pertama.

Kalau mahu dipadankan dengan tema “elegan & mewah, kemasan premium” pada video kedua juga ia nampak bersesuaian, tetapi dengan orang yang meluncur itu, mungkin tidak. Jadi disebabkan itu, kami namakan satu lagi model, iaitu T-Max 560.

Model ini didedahkan untuk pasaran Eropah pada hujung tahun 2019 dan ia menggunakan enjin 560 cc bagi menggantikan unit 530 cc sebelumnya. Disebabkan ia adalah sebuah skuter, kami rasakan ia bersesuaian dengan konsep meluncur seperti yang ditunjukkan dalam video teaser kedua.

Anda pula macam mana? Anda rasa motosikal apa yang akan diperkenalkan oleh HLYM nanti? Bersama kita saksikan siaran pengenalannya 15 Oktober ini, jam 8 pm melalui saluran media sosial mereka.

GALERI: Yamaha Tracer 9 2021

GALERI: Yamaha MT-09 2021

GALERI: Yamaha T-Max 560 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required