Yamaha YZF-R7 didedah – enjin dua silinder 689 cc daripada MT-07, kuasa 73.4 hp, suspensi boleh laras

Yamaha YZF-R7 didedah – enjin dua silinder 689 cc daripada MT-07, kuasa 73.4 hp, suspensi boleh laras

Selepas beberapa siri teaser, Yamaha Europe akhirnya mendedahkan secara rasmi YZF-R7 kepada dunia buat pertama kali. Seperti yang boleh dilihat daripada nama dan rupanya, ini adalah sebuah model fairing penuh yang menyertai sportsbike lain Yamaha seperti YZF-R1, YZF-R6, YZF-R25 dan YZF-R15.

Di sebalik fairing itu sebenarnya adalah asas yang diambil daripada model naked MT-07, termasuklah enjinnya iaitu unit dua silinder selari CP2 DOHC 689 cc bersama padanan kotak gear enam kelajuan yang mampu menghasilkan 73.4 hp pada 8,750 rpm dan 67 Nm tork pada 6,500 rpm.

Kuasa ini hampir sama seperti MT-07, dengan perbezaan sekitar 1 hp dan 1 Nm. Walaubagaimanapun, R7 diberikan tetapan ECU dan penyampaian minyak yang baru bagi memberi kepentingan kepada kawalan dan maklum balas pendikit, serta nisbah gear yang menghasilkan pecutan lebih baik. Klac pula dikatakan 33% lebih ringan sementara quickshifter dijual secara berasingan sebagai aksesori tambahan.

Bagi memadankan motosikal ini dengan tunggangan lebih sporty, ia dipasang dengan fork USD 41 mm Kayaba yang boleh dilaras sepenuhnya di hadapan (sebelah kiri untuk mampatan dan sebelah kanan untuk lantunan) dan monoshock yang boleh dilaras untuk pra beban serta lantunan.

Bahagian brek juga dipertingkat dengan tetapan cakera berkembar 298 mm, angkup empat piston radial serta pam atas Brembo. Belakang menggunakan cakera 245 mm. Berat keseluruhan R7 adalah 188 kg (4.0 kg lebih berat berbanding MT-07) dan Yamaha mendakwa rangkanya adalah paling kurus dalam kategori middleweight – malah lebih kurus berbanding R25 dan R15.

Disebabkan itu, profail badannya juga boleh dijadikan lebih kurus dan membantu dalam aspek aerodinamik. Sebagai sebuah sportsbike sudah tentu ia mengikuti rekaan model-model lain Yamaha, tetapi ada juga bahagian yang menjadikannya unik. Lampu hadapan menggunakan unit LED.

Yamaha YZF-R7 didedah – enjin dua silinder 689 cc daripada MT-07, kuasa 73.4 hp, suspensi boleh laras

Tangki bahan api yang disediakan oleh R7 berkapasiti 13 liter manakala rim 17 incinya dibalut dengan tayar 120/70 di hadapan dan 180/55 di belakang. Pada bahagian kokpit terdapat panel instrumen digital penuh dengan pelbagai informasi. Walaupun masih belum diberitahu, kita boleh menjangka unit ini akan dipertingkat untuk menyediakan fungsi lain seperti masa dalam litar melalui aplikasi Y-Connect.

Ada dua warna yang didedahkan untuk R7, iaitu Icon Blue dan Yamaha Black. Harganya masih belum dikeluarkan dan dijangka berada di wakil pengedar benua itu pada bulan Oktober 2021. Mungkinkah ia nanti juga akan tiba di negara kita? Anda teruja?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required