Honda Sensing 360 – sistem keselamatan dan bantuan pemandu lebih maju, akan mula diguna tahun hadapan

Honda Sensing 360 – sistem keselamatan dan bantuan pemandu lebih maju, akan mula diguna tahun hadapan

Honda telah mendedahkan Honda Sensing 360, iaitu satu sistem keselamatan dan bantuan pemandu yang bertujuan melenyapkan titik buta di sekeliling pemandu dalam kenderaan, membantu mengelak perlanggaran serta mengurangkan beban kepada pemandu sewaktu mengendali kenderaan.

Ia direka sebagai sebahagian daripada sasaran Honda untuk mewujudkan “masyarakat bebas perlanggaran untuk semua yang berkongsi jalan raya,” dan menggunakan sistem Honda Sensing yang diperkenalkan pada tahun 2014 sebagai asas. Selain kamera monokular yang sudah sedia ada, Honda Sensing 360 ditambah lagi dengan lima unit radar gelombang milimeter untuk menghasilkan pengesan 360 darjah.

Melalui pakej ini, sistem seperti amaran trafik melintas hadapan, pengurangan perlanggaran keluar lorong, bantuan tukar lorong aktif, sistem brek pengurangan perlanggaran (CMBS) dan bantuan kelajuan selekoh dapat dijadikan lebih maju.

Honda Sensing 360 – sistem keselamatan dan bantuan pemandu lebih maju, akan mula diguna tahun hadapan

Penambahan pembangunan bagi CMBS bermaksud, ia kini mempunyai jarak pengesanan lebih luas, termasuk semua hala, berbanding depan sahaja sebelum ini. Bagi kenderaan yang dilengkapi dengan Honda Sensing 360 ini, CMBS padanya boleh mengesan, mengelak atau mengurangkan perlanggaran dengan kenderaan lain atau pejalan kaki apabila berada di persimpangan dengan mengesan objek dari segenap penjuru dalam masa yang sama.

Untuk amaran perlanggaran trafik melintas hadapan pula, sistemnya boleh memberitahu pemandu sekiranya ada kenderaan yang menghampiri persimpangan sama dari tepi dan hadapan. Sekiranya terdapat risiko perlanggaran, amaran audio dan visual akan dikeluarkan bagi memastikan pemandu dapat mengambil langkah yang sepatutnya.

Tindakan mengubah lorong juga boleh dibantu oleh Honda Sensing 360. Sistem pengurangan perlanggaran tukar lorong boleh mengesan sekiranya ada kenderaan di lorong sebelah yang mendekati kenderaan dipandu, seterusnya mengeluarkan amaran audio dan visual kepada pemandu.

Selain Active Lane Change Assist, pemanduan di atas lebuh raya juga boleh dibantu dengan bantuan kelajuan selekoh, yang diaktifkan apabila kenderaan mengambil selekoh sambil Adaptive Cruise Control aktif. Dalam sistem ini, kamera digunakan untuk mengesan lengkok selekoh, dan data dihantar kepada kenderaan untuk melaras kelajuan supaya selekoh dapat diambil dengan lancar.

Menurut Honda, pembangunan Honda Sensing 360 ini dibantu dengan pengetahuan yang diperoleh daripada penyelidikan dan pembangunan yang dibuat pada sistem pemanduan autonomous Level 3, atau lebih khusus lagi Honda Sensing Elite seperti yang dipasang pada model Legend Hybrid EX.

Pakej Honda Sensing 360 akan mula diperkenalkan pada kenderaan produksi pada tahun hadapan, iaitu pada model yang dilancarkan untuk pasaran China, dan kemudian akan diperluaskan kepada model-model lain di dalam pasaran utama mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required