Great Wall Ora Good Cat terima lebih 6,000 tempahan di Thailand dalam masa 48-jam, dilancar pada 29 Okt

Great Wall Ora Good Cat terima lebih 6,000 tempahan di Thailand dalam masa 48-jam, dilancar pada 29 Okt

Hanya selepas 48-jam tempahannya dibuka untuk pasaran Thailand, kereta elektrik dari jenama China Great Wall Motor (GWM), Ora Good Cat telah pun mencatatkan tempahan menggalakkan melebihi 6,000 unit, lapor cnevpost. Model tersebut telah pun diprebiu di negara berkenaan pada Februari tahun ini, dan bakal dilancarkan secara rasmi pada 29 Oktober nanti.

GMW masih belum mengumumkan harga sebenar Ora Good Cat untuk pasaran Thai tersebut, namun cnevpost turut ada menyatakan bahawa ia bakal dijual dalam julat harga bermula 900,000 baht (RM112k) sehingga 1.2 juta baht (RM149k). Manakala di China sendiri, model elektrik penuh comel ini dijual pada harga bermula 103,900 yuan (RM65,221) hingga 143,900 yuan (RM90,340).

Ora Good Cat merupakan model elektrik penuh pertama dari GWM yang masuk ke pasaran Thai, dan ia ditawarkan dalam tiga varian iaitu Tech dan Pro dimana kedua-duanya diberikan bateri membolehkan ia bergerak sejauh 400 km, serta varian tertinggi Ultra yang menerima bateri dengan jarak gerak sejauh 500 km.

Great Wall Ora Good Cat terima lebih 6,000 tempahan di Thailand dalam masa 48-jam, dilancar pada 29 Okt

Spesifikasi yang didedahkan ini nampaknya sejajar dengan model pasaran China, yang ditawarkan dengan pilihan bateri berkapasiti 47.8 kWj dan 59.1 kWj yang masing-masing memberikan jarak gerak 401 km dan 501 km. Menurut GWM, pengecaj AC standard memerlukan masa selama lapan jam bagi mendapatkan caj penuh, manakala pengecaj cepat DC membolehkan bateri dipenuhkan dari 30% sehingga 80% dalam masa 30 minit.

Ora Good Cat ini dihasilkan menerusi platform Lemon GWM yang turut menjadi asas kepada Haval H6. Ia menampilkan berat 1,519 kg, bersama kapasiti ruang kargo 228 liter. Sekiranya pemilik mahukan ruang lebih, tempat duduk belakang boleh dilipat bagi memberikan kapasiti keseluruhan 858 liter.

Ketika dipertontonkan di Thailand Februari lalu, Ora Good Cat dilihat diberikan sistem bantuan pemanduan separa autonomous yang digelar Ora Pilot Driving, menampilkan sistem seperti cruise contol adaptif, kawalan pendikit automatik dan juga bantuan selekoh pintar.

Great Wall Ora Good Cat terima lebih 6,000 tempahan di Thailand dalam masa 48-jam, dilancar pada 29 Okt

Ia juga datang dengan sistem yang digelar Wisdom Dodge, iaitu fungsi yang mampu mengalihkan arah tuju kereta dari kenderaan besar di lorong bersebelahan dalam masa yang sama mengekalkan kedudukan dalam lorongnya sendiri.

Good Cat turut diberikan sistem Ora Pilot Safety, menampilkan fungsi seperti amaran pelanggaran hadapan dengan brek kecemasan automatik, pengesan titik buta, amaran keluar lorong, amaran pelanggaran belakang serta amaran lintasan trafik belakang.

Satu lagi perincian yang menarik pada Ora Good Cat ini adalah sistem bantuan parkir dengan teknologi kecerdasan buatan (AI), yang bukan sahaja memberikan fungsi parkir automatik, malah menampilkan fungsi parkir memori poin-ke-poin.

Dengan sistem tersebut, Ora Good Cat mampu untuk ‘belajar’ dan mengingati laluan biasa ke ruang parkir menerusi sistem navigasi satelit dan radar ultrasonic, dan apabila ia tiba di lokasi yang telah pun disimpan dalam memori, fungsi parkir automatik akan mencari ruang dan memarkir secara sendiri.

Sebelum ini Great Wall Motors telah pun menyatakan minat mereka bagi menjadikan Thailand sebagai hab bagi kenderaan elektrik mereka bagi rantau asia. Dengan dana RM2.9 bilion, Thailand akan menjadi hab bagi rantau ini untuk mengeksport ke pasaran-pasaran pemanduan-sebelah-kanan.

Jadi tidak mustahil Ora Good Cat mungkin turut akan dilancarkan di Malaysia kerana ia sudah pun dilihat di uji di sekitar Elmina, Shah Alam pada April lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required