Hyundai Staria akan dilancarkan di M’sia 27 Okt ini

Hyundai Staria akan dilancarkan di M’sia 27 Okt ini

Selepas tempahannya dibuka minggu lalu, Hyudai Sime Darby Motors (HSDM) mengesahkan bahawa MPV bersaiz besar generasi baharu mereka iaitu Staria bakal dilancarkan secara rasmi esok, 27 Oktober 2021. Pengumuman itu dibuat bersama satu lagi teaser yang disiarkan di laman Facebook mereka, dengan grafik bertulis “kelasnya yang tersendiri” serta “memacu masa hadapan”.

Hyundai Staria akan dijual dalam pasaran tempatan dalam satu varian, iaitu varian tertinggi Staria Premium. Ia juga hanya ditawarkan dengan enjin turbodiesel empat-silinder 2.2 liter CRDi berkuasa 177 PS dan tork maksima 431 Nm. Enjin tersebut digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan, dan berbeza dari Starex yang memacu roda belakang, Staria hanya memacu roda hadapan.

Model Premium bagi pasaran Malaysia ini dipadankan dengan kelengkapan-kelengkapan tertinggi termasuk konfigurasi hanya tujuh tempat duduk bersama tempat duduk gaya penerbangan kelas perniagaan Premium Relaxation pada baris kedua, yang boleh dibaringkan dengan hanya menggunakan satu butang mod Relaxation.

Menurut Hyundai lagi, walaupun kerusi baris tengah tersebut sudah dibaringkan sepenuhnya, penumpang dewasa di baris ketiga masih boleh duduk dengan selesa. Besar bukan? Saiz sebenar Staria ini sememangnya lebih besar dari Starex. Ia dihasilkan dengan dimensi 5,253 mm panjang (+103 mm), 1,997 mm lebar (+77 mm), 1,990 mm tinggi (+55 mm) dan jarak roda sejauh 3,273 mm (+73 mm).

Selain itu, model Premium ini turut dilengkapi dengan perincian lain seperti lampu suasana kabin, sistem bunyi dari Bose dan juga sistem bantuan pemanduan Hyundai SmartSense terkini. Disebabkan Staria dihasilkan dengan kerangka unibody dan bentangan pacuan hadapan, suspensi belakangnya menampilkan sistem multilink yang lebih selesa.

Tiada sebarang petunjuk berkenaan harga didedahkan, namun Staria standard 11-tempat duduk (bukan Premium) telahpun dilancarkan di Thailand pada harga bermula 1,729,000 baht (RM222,100), iaitu lebih mahal berbanding Starex/H-1 yang dijual pada harga bermula 1,329,000 baht (RM170,800).

Model pasaran Malaysia ini adalah diimport sepenuhnya (CBU) dari Korea serta menerima kelengkapan yang jauh lebih baik. Jadi tidak mustahil harganya bakal mencecah RM350k.

GALERI: Hyundai Staria Premium

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required