Hyundai Staria Premium – tempahan sudah pun di buka, bakal dilancarkan di Malaysia tak lama lagi

Hyundai Staria Premium – tempahan sudah pun di buka, bakal dilancarkan di Malaysia tak lama lagi

Selepas dilihat ‘berkeliaran’ di Sime Darby Motors City Ara Damansara tempoh hari, hari ini pengedar Hyundai di Malaysia, Hyundai Sime Darby Motors (HSDM) mengumumkan bahawa MPV bersaiz besar generasi baharu iaitu Hyundai Staria bakal dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi.

Staria bakal dijual di pasaran Malaysia dalam versi Staria Premium, iaitu model dengan kelengkapan mewah bersama konfigurasi tujuh-tempat duduk. Menurut HSDM, Staria akan diposisikan sebagai MPV paling mewah Hyundai, disasarkan untuk profesional dan keluarga urban yang aktif.

Seperti yang telah didedahkan sebelum ini, Staria tampil dengan rupa luaran futuristik tetapi kekal minimalis, seakan kereta api peluru. Bahagian hadapan MPV ini dihasilkan cukup ringkas dengan satu jalur LED merentangi keseluruhan mukanya, bersama gril besar di bahagian bawah yang turut diberikan lampu utama terdiri dari kiub LED yang disusun dua baris menegak.

Hyundai Staria Premium – tempahan sudah pun di buka, bakal dilancarkan di Malaysia tak lama lagi

Pada bahagian sisi Staria ini, Hyundai mendakwa bahawa bentuk garis badan tunggal dari muncung sehingga bumbung belakang MPV ini diinspirasikan bentuk Bumi ketika matahari terbit yang dilihat dari angkasa. Ia diberikan tingkap sisi yang cukup besar, manakala pada permukaan sisi tidak diganggu dengan sebarang garisan lain yang menyerlahkan rupa ringkas dan bersih.

Konsep yang sama juga diteruskan di belakang di mana ia menampilkan cermin dan juga pintu tailgate yang besar, bersama permukaan rata, bersama bampar yang cukup nipis disertakan jalur kemasan di bawahnya. Lampu belakang Staria ini direka menegak pada kedua-dua hujung sisi, menampilkan rekaan grafik dalam Parametric Pixel sama seperti model Ioniq 5.

Nampak macam Hyundai Staria ini lebih besar dari Starex kan? Bukan sahaja nampak, tapi saiz sebenar Staria ini sememangnya lebih besar dari Starex. Ia dihasilkan dengan dimensi 5,253 mm panjang (+103 mm), 1,997 mm lebar (+77 mm), 1,990 mm tinggi (+55 mm) dan jarak roda sejauh 3,273 mm (+73 mm).

Seperti rupa diluar, papan pemuka Staria ini juga tampil dengan rekaan futurisitk seakan Tucson generasi baharu – liang penghawa dingin yang nipis diberikan merentangi keseluruhan papan pemuka, dipisahkan dengan skrin sesentuh sistem infotainmen yang diletak tinggi di tengah, nampak seakan air terjun.

Menurut Hyundai, rekaan dalaman MPV ini diinspirasikan dari lounge kapal persiaran mewah. Ia juga menerima banyak penggunaan material-material mewah bagi memberikan imej yang lebih premium.

Menurut HSDM, Staria Premium pasaran ini hanya akan ditawarkan dengan enjin turbodiesel 2.2 liter empat silinder berkuasa 177 PS dan tork maksima 431 Nm, digandingkan dengan kotak gear automatik lapan kelajuan. Ia tidak lagi memacu roda belakang seperti Starex, sebaliknya memacu roda hadapan dengan gandar belakang dilengkapi sistem suspensi multilink yang lebih selesa.

Tiada sebarang petunjuk berkenaan harga didedahkan, namun Staria standard (bukan Premium) telahpun dilancarkan di Thailand pada harga bermula 1,729,000 baht (RM222,100), iaitu lebih mahal berbanding Starex/H-1 yang dijual pada harga bermula 1,329,000 baht (RM170,800).

GALERI: Hyundai Staria Premium

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required