Toyota Camry facelift 2022 dilancarkan di Thailand pada 3 Nov – 2.5L petrol dan hibrid, tiada lagi 2.0L

Toyota Camry facelift 2022 dilancarkan di Thailand pada 3 Nov – 2.5L petrol dan hibrid, tiada lagi 2.0L

Toyota Camry facelift telah pun mula ditawarkan di kebanyakan pasaran global, malahan sedan segmen-D yang dipertingkatkan ini turut memasuki negara Asia Tenggara. Selepas dilancarkan di Singapura pada awal tahun ini, model tersebut juga telah disahkan bakal dilancarkan di Thailand pada 3 November ini dengan barisan enjin yang digabungkan serta dengan sedikit semakan rekaan.

Menurut syarikat penerbitan Thai Headlight Magazine, negara berkenaan nampaknya akan mengikut jejak langkah Malaysia dengan menggugurkan model asas 2.0 liter, dengan mengemaskini barisan Camry yang terdiri daripada 2.5G dan varian Hybrid Premium serta Premium Luxury, serta 2.5E Sport baharu.

Pilihan enjin tunggal yang tidak diberikah sebarang perubahan iaitu unit A25A-FKB 2.5 liter Dynamic Force naturally-aspirated empat-silinder yang mampu menghasilkan kuasa pada 209 PS pada 6,600 rpm dan tork 250 Nm pada 5,000 rpm; yang dipadankan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan. Varian Hybrid menerima versi kitaran-Atkinson di mana enjin ini mampu memberikan kuasa cecah 178 PS pada 5,700 rpm dan tork 221 Nm antara 3,600 dan 5,200 rpm.

Toyota Camry facelift 2022 dilancarkan di Thailand pada 3 Nov – 2.5L petrol dan hibrid, tiada lagi 2.0L

Ia turut menampilkan motor elektrik yang mampu menghamburkan kuasa tambahan sehingga 88 PS/202 Nm, sekaligus Camry Hybrid ini dapat menghambur kuasa keseluruhan sehingga 211 PS. Bateri nickel-metal hydride (NiMH) telah dikekalkan tetapi kini ditempatkan di bawah tempat duduk belakang, berbanding di bawah lantai but seperti sebelim ini – sekaligus memberikan lebihan ruang penyimpanan barang dan merendahkan lagi pusat graviti.

Bahagian luarannya terlibat dengan sedikit perubahan, ini termasuklah dengan beberapa kepingan krom sebagai bingkai untuk gril hadapan bawah; manakala gril atas pula kini telah diprofil semula. Manakala untuk bahagian dalamnya, konsol tengah kini disusun semula dengan skrin sesentuh infotainmen ‘free standing’ baharu ditempatkan di atas corong udara, sama seperti model Toyota baharu yang lain.

Untuk aspek keselamatan, ia juga dipertingkatkan dengan memperkenalkan Toyota Safety Sense 2.5+, yang ditambah dengan pengesan pejalan kaki melintas simpang, penunggang basikal pada waktu siang dan pejalan kaki pada waktu malam dengan adanya sistem brek kecemasan sendiri. Selain itu, ciri baharu yang ditampilkan termasuklah evasive steering assist, bantuan pemusatan lorong, fungsi nyahpecutan di selekoh dengan kawalan kelajuan adaptif, dan kawalan mula memandu untuk melindungi input pendikit secara tiba-tiba.

Camry facelift dijangka dilancarkan di Thailand yang turut menawarkan aksesori Modellista dari Jepun, termasuk kit aero penuh. Dengan pelancaran Camry facelift di rantau ini, adakah ia juga akan diperkenalkan di Malaysia tidak lama lagi? UMW Toyota Motor telah menaik taraf kilang pemasangannya di Bukit Raja untuk model hibrid dan platform TNGA, jadi mungkin Camry versi CKD dengan pilihan hibrid mampu ditawarkan. Kita tunggu dan lihat.

GALERI: Toyota Camry facelift di Japan

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required