Chery jenama China pertama berjaya eksport lebih 200,000 kenderaan setahun — 212,959 unit Jan-Okt

Chery jenama China pertama berjaya eksport lebih 200,000 kenderaan setahun — 212,959 unit Jan-Okt

Chery telah mengeluarkan data jualan terbaru jenama itu bagi bulan Oktober 2021, dengan mencatatkan 88,342 kenderaan di China, mewakili 16.7% peningkatan berbanding September. Ini menjadikan jualan terkumpul syarikat itu bagi 10 bulan pertama 2021 kini berada pada angka 739,730 unit, 44.3% lebih banyak berbanding tempoh sama tahun lalu.

Apa yang lebih menarik adalah prestasi eksport Chery, yang berjaya mencapai sasaran tahunannya dengan sejumlah 200,000 kenderaan yang telah ditetapkan, lebih awal dengan masih berbaki dua bulan. Angka sebenar eksportnya bagi tempoh Januari hingga Oktober tahun ini adalah 212,959 unit, mewakili peningkatan 145.7% bagi tempoh sama tahun lalu.

Ini menjadikan Chery sebagai jenama China pertama untuk mengeksport lebih daripada 200,000 kenderaan ke pasaran luar setahun, mengukuhkan lagi posisinya sebagai pengeluar kenderaan yang mengeksport sejak 2003. Bulan lalu sahaja, Chery mengeksport 25,049 kenderaan — peningkatan tempoh sama tahun lalu 92.7% — menjadikannya kali keenam tahun ini syarikat itu berhasil mengeksport bulanan melebihi 20,000 kenderaan.

Di Rusia, data daripada Association of European Businesses (AEB) menunjukkan jualan model Chery telah meningkat sebanyak 266% tempoh sama tahunan dari Januari hingga Oktober, mendahului jenama kenderaan lain di negara tersebut. Tiggo 7 Pro menjadi model paling popularnya di Russia bagi Oktober.

Chery jenama China pertama berjaya eksport lebih 200,000 kenderaan setahun — 212,959 unit Jan-Okt

Di Chile, Association National Automotive Riz de Chile A.G. meletakkan Chery di tempat keempat daripada semua jenama lain pada Oktober, melangkaui jenama seperti Toyota, Kia dan Volkswagen. Jualan Chery pada Oktober meningkat 101.4% bagi tempoh sama tahunan, melibatkan perkongsian pasaran sebanyak 6.3%. Dalam segmen SUV pula, model Chery mempunyai perkongsian pasaran sebanyak 15.3% bulan lalu, meletakkan jenama itu di tempat pertama dalam kategori itu bagi 10 bulan berturut-turut, dengan Tiggo 2 sebagai model paling laris.

Di Brazil, National Federation of Automotive Vehicles Distribution meletakkan Chery di kedudukan kesembilan bagi jualan kenderaan penumpang, dengan peningkatan 127% tempoh sama tahunan dan membolehkannya mendahului Nissan. Jualan dipacu oleh Tiggo 8, Tiggo 3X dan model lain, Chery mencatat pencapaian terbaik dengan perkongsian pasaran 3.97% di sana.

Chery mengeksport kenderaannya ke lebih daripada 80 negara ketika ini, dan telah mendirikan 10 kilang seberang laut dengan 1,500 pengedar dan cawangan servis di luar China. Jenama itu juga dikhabarkan bakal kembali ke pasaran Indonesia tahun ini, dan kelibat Tiggo 5x yang dilihat di Malaysia Mac lalu juga mencadangkan hal sama untuk pasaran tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required