EICMA 2021: MV Agusta Lucky Explorer 9.5 dan 5.5 bawa inspirasi daripada jentera rali Cagiva Elefant

EICMA 2021: MV Agusta Lucky Explorer 9.5 dan 5.5 bawa inspirasi daripada jentera rali Cagiva Elefant

Hasrat MV Agusta untuk memperkenalkan model adventure tahun ini memang sudah diketahui, tetapi pengeluar dari Itali itu membuat kejutan dengan tiba di pameran EICMA membawa bukan satu, tetapi dua model adventure di bawah nama Lucky Explorer, iaitu Lucky Explorer 9.5 dan Lucky Explorer 5.5.

Kedua-duanya muncul dengan penampilan yang mendapat inspirasi daripada jentera rali Dakar Cagiva Elefant tahun 90-an, tetapi mempunyai saiz, kapasiti enjin serta kelengkapan yang berbeza. Lucky Explorer 9.5 adalah lebih besar sementara Lucky Explorer 5.5 lebih kecil.

Maklumat yang didedahkan setakat ini agak terhad, tetapi apa yang diketahui, model 9.5 akan menggunakan enjin tiga silinder yang sudah banyak digunakan untuk model MV Agusta 800, tetapi kapasitinya ditingkatkan menjadi hampir kepada 950 cc, dan menawarkan kuasa sehingga 123 hp dan 101 Nm tork. Selain transmisi manual biasa, ia juga akan didatangkan dengan pilihan klac Rekluse yang lebih memudahkan pengguna.

Seperti yang anda boleh lihat, MV Agusta mahu memastikan model 9.5 ini dapat memberikan saingan sengit kepada model seperti Honda Africa Twin dan BMW R1250 GS dengan memasang rim 21 inci di hadapan, serta pelbagai lagi kelengkapan canggih seperti suspensi boleh laras, skrin TFT serta cangkuk beg barangan yang mudah cabut.

Pergi pula kepada model 5.5, MV Agusta memberitahu, ia dibangunkan dengan kerjasama rapat Qianjiang Motorcycles dari China. Seperti yang diketahui, syarikat ini juga adalah pemilik bagi motosikal jenama Benelli, dan khabarnya, model 5.5 ini akan menggunakan enjin dua silinder selari sama seperti TRK502, tetapi dengan kapasiti yang ditingkatkan kepada 550 cc.

Perincian lanjut masih belum didedah, tetapi kita boleh melihat ia juga menggunakan barangan yang lengkap sebagai sebuah motosikal adventure termasuk pelindung pada cakera brek, bawah enjin, pemegang serta tongkat tengah manakala angkup brek juga menggunakan unit daripada Brembo.

GALERI: MV Agusta Lucky Explorer 5.5

GALERI: MV Agusta Lucky Explorer 9.5

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required