Kia Carens 2022 diperkenalkan di India – gaya SUV; tiga-barisan tempat duduk, dua bentangan konfigurasi

Kia Carens 2022 diperkenalkan di India – gaya SUV; tiga-barisan tempat duduk, dua bentangan konfigurasi

Kia telah memperkenalkan Carens baharu bagi tontonan global, dan memilih India sebagai lokasi pengenalannya. Carens generasi ke-empat ini masih kekal berasaskan MPV tetapi mengambil rekaan penggayaan SUV, agak mirip dengan gaya yang ditampilkan pada Hyundai Alcazar untuk pasaran India, yang diperkenalkan awal tahun ini.

Model tiga-barisan tempat duduk ini dengan platform yang dipanjangkan dari Seltos, mempersembahkan falsafah gaya Opposites United ciptaan Kia sendiri, diserlahkan dengan Tiger Face, dipadankan dengan konsep pencahayaan signitur Star Map baharu dengan lampu nyalaan siang di atas lampu utama LED, disambungkan dengan jaluran krom pada gril atas.

Bahagian sisinya kelihatan sedikit besar terutamanya pada seksyen cab, dan lapisan gerbang roda ditambah dengan elemen yang lebih teguh untuk menyerlahkan lagi gayanya. Di bahagian belakang, seksyen pencahayaannya lebih kurang sama dengan hadapan, dengan kluster yang turut menerima sentuhan Star Map dan disambungkan dengan jaluran melintang. Untuk seksyen bawahnya pula, ia dihiasi elemen kemasan krom besar, yang membantu menyerlahkan bahagian belakang.

Kia Carens 2022 diperkenalkan di India – gaya SUV; tiga-barisan tempat duduk, dua bentangan konfigurasi

Di dalamnya, Carens baharu menampilkan rekaan papan pemuka melengkung dengan panel hitam berkilat lebar untuk menyerlahkan bentuk dan aliran bahagian tersebut. Serlahan untuk ciri dalaman termasuklah skrin sesentuh navigasi HD 10.25-inci dengan Next Generation Kia Connect (yang akan ada kemaskini over-the-air), paparan instrumen digital, sistem bunyi Bose Premium dengan lapan-pembesar suara dan pencahayaan ambien 64-warna. Ia turut diberikan sistem air purifier, bumbung suria, bilah pengelap cermin penderia-hujan, pedal penukar gear dan tempat duduk ventilasi.

Carens bakal menawarkan konfigurasi enam- dan tujuh-tempat duduk. Barisan kedua menampilkan Retractable Seatback Tables dengan pemegang cawan dan ruang meletak gajet, dan mudah untuk akses ke barisan ketiga yang boleh dilipat. Tempat duduk barisan-kedua untuk varian tujuh-tempat duduk pula didatangkan fungsi fold-and-tumble dengan satu-sentuhan. Bagi versi enam-tempat duduk pula, ia menampilkan tempat duduk kapten untuk penumpang barisan-kedua.

Kia Carens 2022 diperkenalkan di India – gaya SUV; tiga-barisan tempat duduk, dua bentangan konfigurasi

Bagi penjana kuasanya, dilaporkan Carens akan menggunakan enjin 1.5 liter petrol dan diesel dari Seltos, serta unit 1.4 liter turbo dengan kuasa 140 hp. Manakala untuk transmisi pula, selain dari kotak gear manual enam-kelajuan, Kia turut mengumumkan transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan dan auto enam-kelajuan akan ditawarkan, dengan DCT dipadankan untuk penjana kuasa turbo. Cares juga akan diberikan pilihan tiga mod pemanduan iaitu Sports, Eco, dan Normal.

Untuk aspek keselamatan, kesemua varian dilengkapi dengan enam beg udara, ESC, bantuan brek, pengurusan kestabilan kenderaan (VSM), kawalan bantuan-bukit (HAC), kawalan brek turun bukit (DBC), penderia parkir hadapan serta sistem pemantauan tekanan tayar. Cares juga diberikan rim aloi lima-jejari 16-inci, serta cakera brek belakang secara standard untuk semua varian.

Kia turut berkata, Carens akan dilancarkan di India pada suku pertama tahun hadapan. Dan juga akan dipasarkan di beberapa pasaran terpilih di seluruh dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required