Peugeot e-2008 EV tiba di Malaysia pada Q4 2022

Peugeot e-2008 EV tiba di Malaysia pada Q4 2022

Satu daripada tiga model baharu Peugeot akan diperkenalkan di Malaysia pada tahun hadapan oleh Bermaz selaku pengedar baharu jenama ini. Model tersebut ialah Peugeot e-2008 yang merupakan SUV 2008 baharu segmen-B bagi versi elektrik-sepenuhnya, menurut laporan analisis RHB Investment Bank. Ia dijangka akan dilancarkan pada bulan hadapan, dan tiba di negara ini pada suku akhir (Q4) tahun 2022.

Model e-2008 ini akan melengkapkan barisan EV edaran Bermaz, termasuk Mazda MX-30 dan Kia EV6. Bermaz, yang sinonim dengan jenama Mazda di Malaysia, telah mengambil alih hak pengedaran Peugeot dan Kia di negara ini pada tahun lalu. Sebelum ini, kedua-dua jenama berkenaan dikendalikan oleh Naza untuk pasaran tempatan.

Pertama kali diperkenalkan pada Jun 2019 sebagai sebahagian daripada barisan 2008 generasi kedua serba baharu, EV ini menggunakan motor elektrik yang dijanakan oleh bateri lithium-ion 50 kW.

Peugeot e-2008 EV tiba di Malaysia pada Q4 2022

Peugeot berkata, masa pengecasannya sekitar 16 jam dengan soket domestik 230-voltan, atau lapan jam menerusi wallbox fasa-tunggal 7.4 kW (lima jam 15 minit dengan versi tiga-fasa 11 kW). Bateri ini mampu menyokong sehingga 100 kW dengan pengecas pantas DC (penyambung CCS; Type 2 untuk pengecas AC), dengan mengambil masa sekitar 30 minit untuk mendapatkan 80% SOC. Mengikut kitaran WLTP, ia mampu mencapai jarak sehingga 310 km, dan boleh meningkat sehingga 345 km.

Antara perubahan yang dibuat termasuklah tambahan bagi nisbah kotak gear, olengan rintangan tayar yang lebih rendah, serta heat pump baharu dengan penderia kelembapan dalaman yang membantu mengawal pengaliran udara untuk bahagian penumpang, mengurangkan turun naik suhu dan meminimumkan penggunaan tenaga.

e-2008 juga adalah sebahagian daripada varian ICE dengan gril sama warna dengan badan bersama lencana singa, lencana “e” dan juga kemasan Greval Grey Alcantara. Kesemua model 2008 turut didatangkan dengan penutup gril aktif, roda yang mengoptimakan aerodinamik dan bahagian bawah badan yang diperkemaskan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required