Mazda MX-30 Electric bakal dilancarkan oleh Bermaz di Malaysia suku ketiga atau keempat tahun hadapan

Mazda MX-30 Electric bakal dilancarkan oleh Bermaz di Malaysia suku ketiga atau keempat tahun hadapan

Sudah ada berberapa petunjuk bahawa model SUV elektrik sepenuhnya (EV) pertama dari Mazda iaitu MX-30 Electric akan masuk ke pasaran Malaysia sebelum ini – pengedar jenama berkenaan iaitu Bermaz dilaporkan sudah merancang untuk membawa MX30 ke sini Oktober lalu tetapi masih menunggu lampu hijau dari Mazda sendiri, kemudian bulan lalu Bermaz menyiarkan pula teaser untuk model tersebut.

Dan yang terbaharu, nota pelaburan dari RHB Investment Bank menyatakan bahawa Mazda MX-30 Electric telah sah akan dijual dalam pasaran tempatan, dan tarikh pelancarannya adalah sekitar suku ketiga atau keempat tahun hadapan. Menurut nota itu lagi, MX-30 adalah sebahagian dari enam model Mazda yang akan diperkenalkan oleh Bermaz pada 2022, termasuk Mazda 3, CX-3, CX-30, CX-8 dan MX-5 yang dikemaskini.

Mazda MX-30 versi janaan elektrik penuh ini telah diperkenalkan di Tokyo Motor Show 2019. Ia menampilkan motor elektrik berkuasa 145 PS dan tork maksima 217 Nm yang memacu roda hadapan, dan menerima tenaga dari bateri lithium ion 35.5 kWj.

Mazda MX-30 Electric bakal dilancarkan oleh Bermaz di Malaysia suku ketiga atau keempat tahun hadapan

Bateri tersebut menyokong pengecas AC sehingga 6.6 kW menerusi penyambung Type 2, membolehkan cas 20-80% dipenuhkan dalam masa tiga jam. Ia juga menyokong pengecas pantas DC sehingga 50 kW menggunakan penyambung CCS membolehkan jumlah tenaga yang sama dicas dalam masa 36 minit. Satu cas penuh bateri tersebut membolehkan MX-30 ini bergerak sejauh 224 km.

Mazda CX-30 ini sebenarnya turut dihasilkan dalam versi rangkaian kuasa hibrid ringkas, menampilkan enjin petrol 2.0 liter bersama sistem hibrid 24-Volt serta kotak gear enam-kelajuan automatik berkuasa 155 PS/200 Nm. Namun seperti laporan sebelum ini, nota dari RHB IB ini hanya menyebut tentang MX-30 dalam versi elektrik penuh yang akan di bawa ke Malaysia.

GALERI: Mazda MX-30

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required