Mazda MX-30 dengan enjin SkyActiv-G hibrid ringkas akan masuk pasaran Jepun, diikuti model EV tahun ini

Mazda MX-30 dengan enjin SkyActiv-G hibrid ringkas akan masuk pasaran Jepun, diikuti model EV tahun ini

Tahun lalu Mazda telah memperkenalkan model MX-30 ketika berlangsungnya Tokyo Motor Show, iaitu SUV yang dihasilkan memang untuk menempatkan penjana elektrik sepenuhnya dan juga versi dengan enjin range extender rotary yang hanya berfungsi untuk mengecas bateri.

Tiba-tiba, jenama automotif dari Hiroshima berkenaan memperkenalkan satu lagi versi MX30 yang dijana oleh enjin petrol SkyActiv-G. Untuk lebih spesifik, unit penjana berkenaan digelar sebagai e-SkyActiv G kerana ia turut dipadankan dengan sistem hibrid elektrik ringkas.

Ia menggabungkan enjin petrol SkyActiv-G 2.0 liter dan sistem hibrid ringkas, namum perincian lengkap sistem berkenaan masih lagi belum didedahkan. Walau bagaimanapun, ia mungkin sama dengan unit penjana hibrid ringkas yang sudah pun ada pada kembarnya, crossover CX-30. Mazda MX30 e-SkyActiv G ini akan mula dijual pada pasaran Jepun bermula musim luruh tahun ini.

Untuk model elektrik sepenuhnya, ia digerakkan oleh penjana yang digelar e-SkyActiv. Ia terdiri dari motor elektrik yang memacu roda hadapan berkuasa 141 hp (105 kW) dan tork maksima 265 Nm, disuap oleh bateri dengan kapasiti 35.5 kWj yang mampu memberikan jarak gerak sekitar 209 km untuk satu cas penuh.

Mazda MX-30 dengan enjin SkyActiv-G hibrid ringkas akan masuk pasaran Jepun, diikuti model EV tahun ini

Bateri berkenaan dibina dengan sel-sel prismatik yang membolehkan ia di cas semula sama ada menggunakan pengecas AC atau DC. Untuk pengecas AC, ia mampu menerima input maksima 6.6 kWj menerusi sambungan Type 2, manakala pengecas DC pula menggunakan sambungan CCS dengan input 50-kW bagi membolehkan ia mencapai 80% cas dalam masa 30 hingga 40 minit.

Manakala, untuk versi range extender, kuasa elektrik pada bateri akan dicas semula dengan enjin petrol kompak wankel rotary. Enjin rotary tersebut turut boleh beroperasi menggunakan gas LPG, menjadikan penawaran janakuasa MX-30 Hybrid seakan model BMW i3.

Produksi Mazda MX-30 ini telah bermula pada Mei lalu di kilang Ujina No.1, serentak dengan permulaan semula operasi produksi Mazda di kilang Ujina No.2, kilang-kilang di Hofu, Yamaguchi dan fasiliti pemasangan lain di seluruh dunia. Selepas model hibrid ringkas ini masuk ke pasaran, ia akan diikuti oleh model elektrik sepenuhnya pada tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required