Honda Civic generasi ke-11 – Spoon sudah mulakan pembangunan untuk hasilkan peralatan prestasi!

Honda Civic generasi ke-11 – Spoon sudah mulakan pembangunan untuk hasilkan peralatan prestasi!

Honda Civic generasi ke-11 sudahpun mula dijual di pasaran Jepun pada September tahun lalu. Seperti model generasi sebelum itu, Jepun hanya menerima Civic dalam versi hatchback, dan hanya menerima pilihan enjin 1.5 liter VTEC Turbo. Sebaik sahaja model tersebut diperkenalkan, penala dari Jepun yang sinonim dengan jenama Honda iaitu Spoon terus melakukan pembangunan untuk peralatan prestasi!

Setelah Civic Hatchback generasi baharu yang dikenali dengan kod casis FL1 ini sampai ke fasiliti Spoon Type One, perkara pertama yang dibuat adalah untuk membuat ukuran terhadap subframe bagi menghasilkan Rigid Collar. Komponen tersebut dihasilkan bagi memastikan kedudukan subframe tidak bergerak dari kedudukannya walaupun dalam keadaan beban tinggi, sekaligus memberikan pengendalian yang lebih tajam dan meningkatkan ketegaran kerangka badan.

Spoon juga menukar sistem brek asal Civic FL1 ini dengan sistem yang mereka bangunkan yang terdiri dari angkup enam-omboh dan juga pad brek lebih berkualiti tinggi, yang bukan sahaja memberikan jarak membrek yang lebih dekat, malah lebih tahan ketika dipandu lasak di dalam litar.

Menurut Spoon, hab roda dan juga cakera yang digunakan pada Civic FL1 ini adalah berbeza dengan komponen dari Civic FK7 sebelum ini. Oleh itu mereka perlu membangunkan cakera baharu dan mengumpulkan data bagi menghasilkan komponen produksi akhir. Unit Civic FL1 yang digunakan untuk pembangunan ini juga dilihat dipadankan dengan set rim aloi forged ikonik Spoon iaitu SW388.

Untuk pretasi enjin, Spoon kini sedang membangunkan sistem ekzos dengan muffler N1 bagi Civic FL1 ini. Menerusi kemaskini yang dibuat pada awal bulan ini, pembangunan sistem ekzos tersebut kini sudah pun masuk ke fasa terakhir, dan ia dijangka bakal dijual dalam pasaran tidak lama lagi.

Dalam keadaan standard, enjin 1.5 liter VTEC Turbo empat-silinder pada Civic FL1 ini menerima talaan semula bagi membolehkan ia menghasilkan 182 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 240 Nm bermula 1,700 hingga 4,500 rpm, atau 9 PS dan 20 Nm lebih berkuasa dari enjin yang sama pada perut Civic FK7 terdahulu.

Selain dari kotak gear CVT, model Hatchback pasaran Jepun ini turut menerima pilihan transmisi manual enam-kelajuan, yang menurut Honda ia kini diberikan tuil penukar gear yang lebih tegar serta menampilkan gerak tukaran lebih pendek.

Spoon masih belum menunjukkan sebarang ubahsuai lain pada enjin FL1 ini. Namun bagi FK7 lengkap yang telah Spoon hasilkan sebelum ini, enjin asal berkenaan mampu menghasilkan kuasa sehingga 200 PS dengan hanya menggunakan kotak komputer (ECU) Hondata Flashpro.

GALERI: Honda Civic Hatchback 2022 FL1 pasaran Jepun

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required