Perodua Bezza generasi seterusnya – lukisan render berasaskan Honda Amaze facelift yang lebih seimbang

Perodua Bezza generasi seterusnya – lukisan render berasaskan Honda Amaze facelift yang lebih seimbang

Semasa Perodua Bezza baru dilancarkan pada tahun 2016, ramai yang memberi kritikan terhadap rupanya. Beberapa tahun selepas itu, pada 2020, sedan segmen A tersebut diberikan facelift, memberikan sedikit perubahan, tetapi masih ramai yang tidak begitu yakin.

Mengambil kira komen orang ramai, pakar lukisan digital, Theophilus Chin telah menghasilkan satu rekaan interpretasi beliau sendiri bagaimana kemungkinan rupa Bezza generasi kedua. Menurut beliau, ini adalah satu “bentuk yang lebih seimbang dan boleh diterima”, dan menghapuskan masalah rekaan biasa yang banyak terjadi pada sedan segmen A (nampak pelik, terlalu tinggi, kurus dan tonggek).

Untuk menghasilkan Bezza serba baru ini dalam bentuk digital, Theo telah menggunakan Honda Amaze sebagai asas. Amaze facelift baru dilancarkan di India Ogos lalu dan di sana, ia termasuk dalam segmen sedan permulaan bawah empat meter.

Perodua Bezza generasi seterusnya – lukisan render berasaskan Honda Amaze facelift yang lebih seimbang

Menurut Theo, Amaze dipilih kerana ia mempunyai perkadaran yang lebih baik secara keseluruhan, kecuali bahagian but yang pendek. Bahagian belakang yang gebu terpaksa digunakan demi menjadikan panjangnya tidak melebihi empat meter (dan mendapat cukai lebih rendah), seperti yang dilakukan oleh pesaingnya termasuk Maruti Suzuki Dzire, Hyundai Aura, Ford Aspire dan Tata Tigor.

Memandangkan Bezza tidak perlu untuk mengikut keperluan ini (dalam keadaan sekarang ia mencatat panjang 4.15 meter), Theo bebas untuk mengubah bentuk Amaze menjadi Bezza generasi seterusnya dengan memanjangkan bahagian belakangnya. Garis rekaan pada bahagian hadapan juga ditarik lebih ke belakang, dan digabungkan dengan dengan beberapa ciri yang kelihatan seperti Myvi terbaru, seperti DRL menegak dan lampu LED.

Pada bahagian lain, A-pillar dari Amaze juga ditolak lebih ke hadapan, sementara tingkap tepi dan pintu dikemaskan semula untuk kelihatan lebih seperti Bezza. Bahagian lain yang boleh dilihat adalah seperti lampu belakang inspirasi daripada Myvi, cermin sisi Bezza, bampar baru, lid spoiler atas but, logo dan rim Perodua serta kedudukan lebih rendah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required