Daimler AG akan ditukar nama, dikenali sebagai Mercedes-Benz Group bermula 1 Februari 2022

Daimler AG akan ditukar nama, dikenali sebagai Mercedes-Benz Group bermula 1 Februari 2022

Daimler AG, pemilik kepada jenama Mercedes-Benz bakal dikenali sebagai Mercedes-Benz Group bermula 1 Februari 2022, lapor Reuters. Langkah ini diambil selepas setahun selepas ia mengasingkan jenama trak dan bas sebagai Daimler Truck, manakala divisi kereta penumpang hanya dikenali sebagai Mercedes-Benz.

Penjenamaan semula ini adalah langkah terbaharu dalam rombakan Daimler, yang diwujudkan pada 1926, dikenali sebagai Daimler-Benz AG. Dalam rombakan tahun lalu, ia bukan sahaja melibatkan perubahan nama, malah Daimler Truck dan Mercedes-Benz kini adalah dua syarikat berbeza, dengan pengurusan dan juga pengerusi yang berbeza.

Langkah terbaharu ini juga merupakan bahagian kedua pembahagian berkenaan yang ditetapkan untuk dimuktamadkan. Menurut syarikat tersebut, langkah menukar nama dari Daimler kepada Mercedes-Benz ini dapat membebaskan pertumbuhan dan juga potensi penuh bagi perniagaan masa hadapan yang bebas-emisi serta dipacu oleh perisian.

“Kami ada peluang sebenar untuk melonjak secara berganda,” kata CEO Daimler, Ola Kaellenius minggu lalu, dengan merujuk kepada bagaimana beberapa aspek pertumbuhan kewangan syarikat diukur. Namun beliau tidak menyebut sasaran nilai untuk syarikat secara spesifik, yang buat masa sekarang bernilai di bawah €77 bilion (RM360 bilion).

Walau bagaimanapun, penganalisis menyatakan bahawa Daimler kini sedang bersaing sengit dalam pasaran mewah, atau secara realitinya adalah kecil dan terhad, serta hanya boleh berkembang dalam kadar tertentu. “Pelabur mungkin akan mula melihat Mercedes seperti Lucid Motors dan Tesla dan mula menberikan gandaan EV,” kata Tom Naraya, seorang penganalisis auto Eropah di RBC Capital Markets.

“Tetapi Lucid dan Tesla bermula dengan 100% EV. Untuk Mercedes, ia perlu menukar perniagaan enjin pembakaran dalamannya kepada EV. Itu mungkin menjadi limitasi bagaimana gandaannya hanya boleh naik dalam tempoh masa yang tidak lama,” jelasnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required