Volvo XC40 facelift kini di Eropah – muka seiras C40, OS berasaskan Android, varian Recharge P6 baharu

Volvo XC40 <em>facelift</em> kini di Eropah – muka seiras C40, OS berasaskan Android, varian Recharge P6 baharu

Model facelift untuk SUV kompak XC40 kini sudahpun ditawarkan di pasaran Eropah – tiada pelancaran rasmi diumumkan setakat ini, namun konfigurator di laman sesawang jenama berkenaan untuk benua tersebut kini sudahpun dikemaskini menampilkan model XC40 tingkat taraf terbaharu itu.

Imej pada konfigurator tersebut memaparkan XC40 facelift berkenaan yang tampil dengan beberapa perubahan rupa, antaranya lampu hadapan yang kelihatan seperti segi-tiga dan bampar hadapan lebih sporty menampilkan perumah lampu kabus yang juga direka lebih bersegi. Rekaan muka XC40 facelift ini jika dilihat sebenarnya diambil dari muka Volvo C40, iaitu model crossover lebih sporty yang menampilkan bentuk badan seakan coupe.

Bagi model-model Recharge dengan teknologi elektrifikasi, ia menampilkan gril hadapan tanpa liang udara, juga perincian yang diambil dari C40. Model facelift ini ditawarkan dengan rim-rim rekaan baharu dengan diameter 17-, 18-, 19- dan 20-inci. Ia juga tampil dengan pilihan warna-warna baharu termasuk Sage Green, Fjord Blue, Silver Dawn dan Bright Dusk.

Pada bahagian dalaman, XC40 facelift ini menampilkan perubahan yang minimal. Secara keseluruhan, kabin model ini masih kelihatan sama seperti sebelum ini kecuali pada skrin infotainmen baharu yang menggunakan asas sistem android dengan servis-servis Google.

Namun pelanggan kini ditawarkan dengan opsyen upholsteri sued, manakala pelanggan yang memilih model-model Recharge (termasuk model plug-in hybrid T4 dan dan T5) turut ditawarkan dengan pilihan upholsteri wul. Opsyen warna Lava (oren) untuk karpet sebelum ini pula telah ditukar kepada Fjord Blue.

Volvo juga telah mengubah penawaran kemasan untuk model XC40 facelift ini. Tiada lagi kemasan Momentum, Inscription dan R-Design, di mana ia kini digantikan dengan varian kemasan Essential, Core, Plus dan Ultimate.

Volvo XC40 <em>facelift</em> kini di Eropah – muka seiras C40, OS berasaskan Android, varian Recharge P6 baharu

Sama seperti sebelum ini, model T2 terus menerima enjin 1.5 liter turbo tiga-silinder berkuasa 129 PS dan tork maksima 245 Nm. Model B3, B4 dan B5 juga terus menerima enjin 2.0 liter empat silinder turbo dengan masing-masing menerima talaan kuasa 163 PS/265 Nm, 197 PS/300 Nm dan 250 PS/350 Nm.

Tiada lagi model diesel ditawarkan bermula model facelift baharu ini, manakala sistem hibrid ringkas dibekalkan untuk semua model kecuali varian paling asas. Pilihan transmisi pula terdiri dari kotak gear manual enam-kelajuan, klac berkembar automatik DCT tujuh kelajuan dan juga automatik konvensional lapan-kelajuan.

Bagi model dengan lencana Recharge plug-in hybrid (PHEV), model T4 dijana oleh enjin petrol sama seperti model T2 tetapi digandingkan dengan motor elektrik berkuasa 82 PS/160 Nm, membolehkan kuasa keseluruhan yang dibekalkan adalah 211 PS dan 405 Nm.

Volvo XC40 <em>facelift</em> kini di Eropah – muka seiras C40, OS berasaskan Android, varian Recharge P6 baharu

Model Recharge T5 pula menampilkan enjin petrol berkuasa 180 PS dan tork maksima 265 Nm, bersama motor elektrik yang sama bagi menghasilkan kuasa keseluruhan 262 PS/425 Nm. Kedua-dua model Recharge T4 dan T5 ini digandingkan dengan kotak gear DCT tujuh kelajuan. Kedua-duanya juga menerima bateri lithium-ion 10.7 kWj bagi membolehkan ia bergerak dengan motor elektrik sepenuhnya dalam jarak antara 41 dan 45 km.

Manakala untuk model elektrik sepenuhnya (EV) Recharge P8, ia diberikan dua unit motor elektrik masing-masing berkuasa 204 PS/330 Nm, bagi memberikan kuasa maksima 408 PS/660 Nm dan pacuan semua roda. Dengan bateri 78 kWj pada model ini, ia boleh bergerak antara 400 418 km dengan sekali cas penuh.

Volvo turut memperkenalkan varian baharu menerusi model facelift ini iaitu Recharge P6. Model ini hanya diberikan motor elektrik tunggal pada gandar hadapan yang menghasilkan 231 PS bersama bateri 69 kWj, membolehkan ia bergerak dalam jarak antara 400 dan 423 km dengan satu cas penuh.

GALERI:Volvo XC40 facelift

GALERI:Volvo XC40 facelift Recharge PHEV

GALERI:Volvo XC40 facelift Recharge EV

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required