Toyota bZ4X EV tidak akan dijual di Jepun, hanya ditawar menerusi langganan – produksi mulai April ini

Toyota bZ4X EV tidak akan dijual di Jepun, hanya ditawar menerusi langganan – produksi mulai April ini

Produksi bagi Toyota bZ4X akan bermula pada April ini, tetapi Toyota berkata model semua=elektik pasaran semasa yang pertamanya ini tidak akan dipasarkan di Jepun. Sebaliknya SUV elektrik ini akan ditawarkan kepada pengguna menerusi perkhidmatan langganan Kinto, laporan Nikkei.

Ia akan bermula seawal Mei atau Jun ini. Malahan syarikat pengeluar kereta ini juga akan menawarkan bZ4X kepada pelanggan korporat menerusi saluran sewaan yang lain, termasuk rangkaian pengedar Rent-a-Lease.

Menurut laporan terbabit, keputusan Toyota untuk tidak menjual SUV ini kepada pasaran domestik kerana rakyat Jepun agak lambat menerima EV disebabkan harganya yang tinggi serta kekurangan stesen pengecasan di negara berkenaan.

Kenderaan elektrik memang agak jarang kelihatan di pasaran kereta terpakai di Jepun, memandangkan baterinya yang merosot hingga mempengaruhi nilai jualan semula, tambah laporan itu lagi. Bagi perkhidmatan langganan, ia membolehkan pelanggan memandu bZ4X mengikut sewaan bulanan, tanpa perlu risau mengenai nilai tukar-belinya.

Keputusan ini juga didorong dengan tumpuan kepada pasaran yang lebih besar dengan pemintaan yang lebih utuh untuk kenderaan elektrik. Di bawah pelan yang diberikan kepada pembekal pada akhir Januari lalu, Toyota dilaporkan menyasarkan pengeluaran di bawah 60,000 unit model EV untuk peringkat global pada tahun fiskal 2022. Dan untuk tahun 2023, ia dikurangkan kepada 50,000 unit sahaja.

Ia sejajar dengan “jumlah pengeluaran yang rendah” untuk model kenderaan yang dikeluarkan oleh syarikat ini pada tahun lalu. Dari jumlah itu, kurang dari 10% diperuntukan untuk pasaran Jepun. Selebihnya akan dipasarkan di pasaran yang lebih besar termasuk ke Amerika Utara dan Eropah, di mana pasaran EV di sana adalah lebih pesat

Dengan angka produksi yang dirancangkan untuk bZ4X, sudah pasti kita tertanya-tanya berapa pula unit yang akan diperuntukan untuk pasaran yang lebih kecil termasuk Malaysia. Sebelum ini, dilaporkan, EV terbabit akan diperkenalkan di Malaysia pada tahun 2023.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required