Toyota bZ4X tiba di Malaysia pada 2023 – SUV elektrik penuh dengan jarak gerak 460 km, sekitar RM250k?

Toyota bZ4X tiba di Malaysia pada 2023 – SUV elektrik penuh dengan jarak gerak 460 km, sekitar RM250k?

Selepas kerajaan mengumumkan pengecualian duti dan cukai terhadap kenderaan elektrik (EV) selama dua tahun bermula tahun ini, pengeluar-pengeluar automotif mula membuat perancangan bagi membawa model-model EV mereka ke sini secepat mungkin. Namun bukan semuanya akan dilancarkan tahun ini, kerana ada juga jenama yang tidak terburu-buru dengan pengumuman tersebut.

Antaranya ialah Toyota – SUV elektrik penuh terbaharu mereka iaitu bZ4X sah akan dilancarkan di Malaysia, tetapi hanya akan tiba di sini sekitar 2023 nanti. Namun model dari divisi mewah mereka iaitu Lexus UX 300e akan tiba lebih awal dan bakal dilancarkan lewat tahun ini.

Toyota bZ4X merupakan model elektrik penuh pertama bukan sahaja dalam siri bZ (Beyond Zero), malah ia adalah model permulaan untuk pilihan model-model elektrik lebih luas yang bakal ditawarkan oleh Toyota selepas ini. Model berkenaan dihasilkan dalam versi pacuan hadapan dan juga pacuan semua roda, namun untuk pasaran Malaysia model mana yang bakal di bawa masih belum diperincikan.

Toyota bZ4X tiba di Malaysia pada 2023 – SUV elektrik penuh dengan jarak gerak 460 km, sekitar RM250k?

Bagi bZ4X pacuan hadapan, ia digerakkan oleh motor elektrik tunggal berkuasa 204 PS (201 hp atau 150 kW) membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 8.4 saat. Manakala untuk model pacuan semua roda, ia diberikan dua motor elektrik, masing-masing untuk memacu gandar hadapan dan belakang, berkuasa 109 PS (107 hp atau 80 kW).

Secara keseluruhan, model AWD ini dibekalkan dengan kuasa 218 PS (215 hp atau 160 kW), membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 7.7 saat. Namun kedua-duanya menerima bateri 71.4 kWj yang sama, dengan jarak gerak sekitar 460 km untuk sekali cas. Ia boleh dicas semula menggunakan pengecas AC sehingga 6.6 kW dan pengecas DC sehingga 150 kW.

Toyota bZ4X tiba di Malaysia pada 2023 – SUV elektrik penuh dengan jarak gerak 460 km, sekitar RM250k?

Selain dari spesifikasi, sebarang petunjuk berkenaan harga juga masih lagi samar. Di UK, Toyota bZ4X ini dijual dalam empat kemasan, dengan harga bermula £41,950 (RM238,000) untuk varian Pure, diikuti dengan varian lebih baik Motion, dijual pada harga £45,750 (RM259,000).

Dengan insentif pengecualian cukai oleh kerajaan, kita boleh jangkakan bahawa Toyota bZ4X ini mungkin akan dijual pada harga sekitar RM250k di Malaysia kelak. Namun untuk petunjuk lebih jelas, mungkin kita perlu tunggu pelancaran bZ4X di pasaran Thailand yang dijadualkan tahun ini, yang mungkin akan menampilkan spesifikasi hampir sama untuk model pasaran Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required